Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

25 augusti 2023

Mr. Jones svtPlay đŸ‡ș🇩 fem en fredag

en film som mÄnga borde se
Mr. Jones, polsk-brittisk lĂ„ngfilm frĂ„n 2019 đŸ‡ș🇩
År 1933 Ă€r den unge walesiska reportern Gareth Jones pĂ„ mĂ„ngas lĂ€ppar efter ha lyckats fĂ„ en intervju med Adolf Hitler. Inför sin nĂ€sta artikel nĂ€stlar han sig in i Sovjetunionen för att försöka lista ut hur kommuniststaten lyckats med den snabba moderniseringen av landet och upprustningen av armĂ©n. Ambitionen Ă€r att fĂ„ en intervju med Josef Stalin men fĂ€rden för istĂ€llet Jones vidare till Ukraina. Under mardrömsliknande former blir han dĂ€r vittne till hur Sovjets vĂ€xande framgĂ„ng bygger pĂ„ att ryska soldater lĂ€nsar Ukraina pĂ„ grödor, med miljoner svĂ€ltande mĂ€nniskor som följd. Samtidigt Ă€r ryssarna Jones pĂ„ spĂ„ren och de gör allt i sin makt för att hindra den fasansfulla sanningen frĂ„n att spridas. Filmen bygger pĂ„ verkliga hĂ€ndelser. Regi: Agnieszka Holland. I rollerna: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Christoph Pieczynski m.fl. Se: HÄR.

Vad Àr nÄgot du upprepar varje dag? tar blodtrycksmedicin.
Vilken bok, film eller serie har du tittat pĂ„ eller lĂ€st flera gĂ„nger? Midsomer Murders 🇬🇧
Vad lÀr du dig aldrig? Namn.
NÀr lÀrde du dig senast nÄgot utantill? olika koder.
Vilket var det vanligaste samtalsÀmnet under den hÀr veckan? sport.

Repetition Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

23 kommentarer:

KlimakteriehÀxan sa...

LĂ„ter intressant, tack!

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, lÀskigt och lÀrorikt.

KajsaLisa sa...

Tack för tipset, lade ned en massa tid pĂ„ Östfronten via youtube,Ă€ven utvecklingen fram till kriget. Den mĂ„ste jag se.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, riktigt sevÀrd film, hemsk historia.

Mösstanten sa...

Den hÀr filmen borde jag se. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, riktigt bra, hemskt att det Àr sant.

Geddfish ♥ sa...

Ja, detta vÀdret, det kÀnns uttjatat.
Trevlig fredag!

Znogge sa...

Tack för tipset. Det verkar vara en intressant och sevÀrd film med ett tema som fortfarande Àr aktuellt.

God fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ knasigt att alla glömt att vi hade Ă„rhundradets varmaste sommarmĂ„nad 🙄

Ă„sa sa...

Tack för boktips ��

Vissa saker gör man dagligen och sÄ lÀnge vi lever fÄr vi lÀra oss nya saker ��

Tror inte jag pratat om sport ned nÄgon under den gÄngna veckan ��
VÀdret har vÀl varit ett samtalsÀmne dÄ vi frÄn 16 juli i princip fÄtt regn varje dag. TrÄkigt.
Ha en fin fortsÀttning pÄ denna fredag.

/Ă„sa

tantaugusta sa...

Ja, namn ja. Jag har blivit USEL pÄ att komma ihÄg namn de senaste Äret. Tror det Àr nÄgon namn-synaps som har kollapsat helt i hjÀrnan.

Mrs Calloway sa...

Morden i Midsomer har jag slÀppt. de blev för mÄnga. hÀr har inte talats sÄ mycket om sport. dÀremot Putin och Trump

Hannas krypin sa...

Det lÄter som en riktigt intressant film. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

intressant film om hur illa Ukraina blivit behandlad av Ryssland.

Paula sa...

Jag ska se filmen, tack för pÄminnelse. Sport pratas det i pörtet om ocksÄ.

BP sa...

Idag har vi i stort sett allt gemensamt. Undantag: Namn, som jag gÀrna lÀgger pÄ minnet. Förnamn alltsÄ, inte efternamn;-)
Gissar att du hejat pÄ bÄde Daniel StÄhl och stavhopparen Wilma Murto. Det gjorde jag i alla fall:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, jo jag hejar och följer… men vĂ€grar gnĂ€lla pĂ„ vĂ€dret ☔️

it_is/Anette sa...

Ja det stÀmmer ju, medicin man tar mÄste tas varje dag. Tack för tipset pÄ filmen

Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Anette, kommit upp i den Ă„ldern 😊

Susie pÄ StjÀrnarve... sa...

Vad skönt att lÀsa att det Àr fler som har problem med namn. Det var sÄ illa att nÀr jag var redaktör i ett par klubbar sÄ fick jag offentligt berÀtta att om jag inte skrev deras namn i klubbtidningen sÄ berodde det pÄ att jag var urusel pÄ att komma ihÄg namn. Numera kan jag dock skylla pÄ min Älder!
DÀremot har jag alltid kommit ihÄg utseenden och röster. Konstigt!
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, jag har haft svĂ„rt med namn i hela mitt liv... gamla skolkamrater, men nĂ€r jag jobbade som lĂ€rare sĂ„ anstrĂ€ngde jag mig extra, skrev upp. Utseende och röster Ă€r jag ocksĂ„ duktig pĂ„ 🙂

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Tar ocksÄ medicin regelbundet.

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, bra att det finns hjÀlp.