Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 maj 2022

himmel - tisdagstrio


Himmel utan slut (Himmel, der nirgendwo endet 1966) av Marlen Haushofer berättar om flickan Mete som är bara två år i början av berättelsen. Hon vill göra allting rätt men lyckas ofta irritera sin mor.
Himmel över London
av Håkan Nesser handlar mest om 1960-talet i London, kärlek, pengar, arvingar, klokheter, ingen ströläsning.

Himmel över Berlin (Der Himmel über Berlin), västtysk-fransk långfilm från 1987 av Peter Handke. De båda änglarna Damiel och Cassiel går osynliga omkring och lyssnar på berlinarnas tankar.

Himmel & helvete (i titel, handling eller på omslag) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

Znogge sa...

En intressant trio du bjuder på i dag!

Mösstanten sa...

Berättelsen av Marlen Haushofer blir jag nyfiken på. Väggen är ju så bra. Nessers bok har jag inte läst, men filmen såg jag för länge sedan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktigt bra böcker, och intressant film.

Mösstanten, Marlen Haushofer är bra författare, vill läsa mer av henne.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dina. Fast det jag har läst av Marlen Haushofer har jag gillat, så borde kanske läsa den du nämner.

Sara Pepparkaka sa...

Jag tror eventuellt att jag sett den filmen. Mycket ovanligt, så lite film som jag ser ändå.

Maria sa...

Jag har läst Haushofers "Väggen" och gillade den mycket. Nu åker denna upp på min läs-lista. Tack för tips!

Vargnatt sa...

Tack för spännande tips!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Marlen Haushofer är bra.

Sara, svt visar mycket bra filmer.

Maria, tror du skulle gilla även denna, Haushofers böcker är bra.

Monika sa...

Himmel över London har jag läst. En av Nessers bästa, tycker jag.

Mrs Calloway sa...

har läst Himmel över London och sett Himmel över Berlin för jättelänge sedan. jag minns i alla fall att jag tyckte att den var jättetråkig. antagligen förstod jag ingenting.

Ama de casa sa...

Snygg triss igen!
Här börjar molnen gömma undan den blåa himlen. Rätt skönt faktiskt då det redan är 25 grader i skuggan :-)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Nesser borde jag läsa mer.

Mrs Calloway, Himmel över Berlin visades ganska nyligen i svt, tyckte inte den var tråkig.

Ama, riktigt så varmt har inte vi 🙂

Robert W sa...

Intressant trio.

Amanda Kanterfors sa...

Inga böcker jag har läst men känner till Håkan Nesser

Lottens bokblogg sa...

Himmel över Berlin var min första tanke i temat, men jag tog inte med den, fokuserade på böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tycke jag också.

Amanda, Marlen Haushofers böcker kan vara svåra att få tag på.

Lotten, jag ville gärna ha mycket himmel.

KajsaLisa sa...

Sextiotalets Swinging London tycker jag verkar vara en spännande period.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jo, vissa filmer har försökt beskriva det 🇬🇧

Åsa sa...

Läst den mittersta och tror att jag sett den sista.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, borde läsa mer Nesser