Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 juni 2022

man tager vad man haver #190

Pingst hänryckningens tid. Pingst är en kristen högtid, den helige Ande visade sig för apostlarna i Jerusalem och alla kunde förstå varandra. Annandag pingst försvann till förmån för Nationaldagen. Många gifter sig denna helg.
inte mitt bokmärke, såg pappersbiten på antikvariat mellan Den svenska högtidsboken, användbar bok speciellt denna årstid, eller hela året.
Kanske även Gerd och BP och Klimakteriehäxan har bokmärken.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ett enkelt bokmärke fungerar ju det med.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det enkla kan vara nästan vackert 🙂

Znogge sa...

Sedan annandag pingst försvann har helgen förbleknat tycker jag. Hörde dessutom att det inte alls är en storbröllopshelg längre. Om det stämmer eller inte låter jag dock vara osagt.

Trevlig pingstafton!

Kerstins bokblandning sa...

Ja i nödfall får det bli något liknande, bättre det än hundöron

Geddfish ♥ sa...

Pingst är ju en kristen högtid och i morgon ska jag vara kyrkvärd.
Inget bokmärke hos mig idag, inte ens en pappersbit kom med🥰
Trevlg afton!

femfemman sa...

Pingst har verkligen hamnat i skymundan. Om jag inte minns fel, så var pingst konfirmationshögtiden förr.
Vilket ju egentligen är väldigt passande.
Högtidsboken är en bok som jag gärna skulle vilja äga. Intressant att se hur högtid efter högtid fattats ut...iaf vad det gäller dess egentliga mening. Glad Pingst! //Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har inte koll på bröllopstraditioner, sånt ändras väl också som allt annat. Önskar detsamma!

Kerstin, eller hur, hundöron gör jag aldrig.

Geddfish ♥ inte många som tänker ursprunget till pingst, önskar detsamma.

Anna-Lena, så kanske det var, kanske fortfarande, jag var sommarklädd. Högtidsboken innehåller ganska mycket moderna högtider också; Alla hjärtans dag och annat. Tack detsamma!

Klimakteriehäxan sa...

Allt som är litet och platt kan förvisso kallas bokmärke, bara att blada in det!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det är väl funktionen som är viktigast, nu fick jag göra lite reklam för Högtidsboken 📚

BP sa...

Det bokmärket kunde min man ha haft mellan sidorna. Avrivet inslagspapper - varför inte;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, allt funkar... utom hundöron 📚