Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juni 2022

Håll käften och var söt av Vita Andersen

🇩🇰 Danmarks grundlagsdag 🇩🇰
Håll käften och var söt (Hold kæft og vær smuk 1978) av Vita Andersen innehåller noveller. Andersen  placerades hon ofta på barnhem och i familjehem. Hon skrev om sina egna erfarenheter, hon berättar ofta om vuxnas svek mot barn.

   "Pojken hällde ut sina cornflakes i vasken och flickan gjorde förstås likadant. Allan tittade irriterat upp från tidningen: - Jag har sagt att du ska slänga smulorna. Jag vill inte ha bråk på morgnarna, sade han. Det bär mig emot att slänga bort mat, men jag kunde ju inte strunta i det. Mina tårar började droppa ner på smörgåspaketen, som jag höll på att göra i ordning. - Hon gråter på våra smörgåsar, sade flickan. Jag grät färdigt i badrummet. Jag är ömtålig som glas. Det behövs ingenting för att glaset ska gå sönder.
    Jag slängde den chokladsmörgås, som jag hade gråtit på.
" (sid 81)
Flera smakbitar: HÄR.

15 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

en hel evighet sedan jag läste den boken Tack för smakebiten!

Monika sa...

Författaren känner jag igen, men jag har inte läst något av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, boken har några decennier på nacken, läsvärd

Monika, tror denna är min första bok av Vita Andersen .

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en fin pingstdag!

Bokdivisionen sa...

Har sett den här boken förekomma men inte läst den. Den verkar intressant.

Klimakteriehäxan sa...

Mycket bra bok. Fast sorglig. Har bloggat om den flera gånger! Förtjänar nya läsare.

femfemman sa...

Nästan så tårarna tränger fram. Ingen feelgoodbok! Men säkert läsvärd!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, tack detsamma!

Bokdivisionen, vill läsa mer av författaren.

Klimakteriehäxan, loppisfynd men boken finns i nyutgivning.

Anna-Lena, riktigt bra läsvärd författare.

Paula Merio sa...

Det var en sorglig smakbit, känner inte till författaren.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om författaren innan.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten! Den där boken har jag inte läst.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Kände varken till boken eller författaren.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, en bok som många vuxna borde läsa.

Cinnamon, vi läser för lite danska författare.

Sara, loppisfynd, boken ges ut igen.

Åsa, inte lätt att känna till alla.

Mösstanten sa...

Oj, det var länge sedan jag läste den här boken. Den var bra, tyckte jag då. Drastisk och provokativ. Skulle man kanske inte tycka nu. Att den är så provokativ, menar jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Vita Andersen är på barnens sida, mycket läsvärd.