Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juli 2022

höstens böcker - helgfråga

Mitt namn är Oliva Denaro av Viola Ardone.
Röda sirener : En ukrainsk familjehistoria av Victoria Belim.
En bok av dagar av Patti Smith.

Puben vid floden av Veronica Henry berättar om en nedgången pub vid en flod. Tre generationer kvinnor bestämmer sig för att väcka den till liv igen. Veronica Henry är tillbaka med underbar sommarläsning! Cherry, Maggie och Rose är tre generationer kvinnor som alltid funnits där för varandra. En mormor, en mamma och en dotter. Så när Cherry köper en ljuvlig men nedgången pub i den lilla byn där hon växte upp, är det självklart för hela familjen att haka på projektet. Det dröjer inte länge innan puben lockar alla typer av människor till sig.

En julsaga i Stowford av Anne Marie Ryan om Nora och hennes man Simon har drivit den vackra bokhandeln i sin lilla brittiska by i trettio år. Men tiderna är tuffa och butiken hotas av stängning. När en äldre man besöker butiken och köper en present till sitt sjuka barnbarn, ger det Nora en idé. Hon och Simon ska skicka ut böcker till de som känner sig ensamma i jul. Kanske kan de inte rädda sin bokhandel, men de får åtminstone en sista chans att genom kärleken till böcker sprida glädje till andra. Men med bokhandelns framtid fortfarande hotad kommer Nora och Simon att behöva ett julmirakel.

Nu har höstens böcker kommit ut i kataloger och annat. Har du sett någon du är sugen på?
undrar: Mia i Helgfrågan.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Röda sirener vill jag absolut läsa. och naturligtvis En bok av dagar. PS är en favorit

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en bra bokhöst ser det ut som.

Veiken sa...

Puben vid floden låter som en bok för mig. Ska notera den! Tack för tipset!

Mia Eggimann sa...

En julsaga låter väl trevligt.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, den vill jag också läsa.

Mia, en julbok med bokaffär 📚🎄

Sara Pepparkaka sa...

Min mamma vill säkert läsa Veronica Henrys bok!

Hannele på Hisingen sa...

Sara, den verkar trevlig - och brittisk 🇬🇧

Robert W sa...

En julsaga i Stowford låter oemotståndlig.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, den vill man ju läsa senare i höst.

Lottens Bokblogg sa...

Julsagan låter som en perfekt bok för decemberläsning.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, eller hur!

Åsa sa...

Röda sirener verkar intressant.

Lena sa...

Ser ut som trevliga böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Röda sirener vill jag läsa.

Lena, det tror jag också.