Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 augusti 2022

I ett annat land av Mare Kandre

I ett annat land är Mare Kandres (1962-2005) debut. Boken utkom första gången år 1984, men texten kunde lika gärna vara skriven idag. Kandres prosa är tidlös. Den för läsaren tillbaka till barndomens magiska landskap, där allt är möjligt, oskuldsfull. Boken är skriven ur ett barns perspektiv. Här finns den trygga familjen, och naturen utgör inte ett hot så länge man respekterar den. Det är tryggt att åka ut på äventyr och experimentera. Sista sommaren med föräldrarna innan skolan börjar.

"Jag vaknar av att vi är nära havet.
   Astrid sitter vid fönstret och regnstinna moln spränger över oss. En kall vind böjer buskarna och horisonten glöder vit, som om den stod i brand.
   Jag håller för öronen och blundar, igen.
   Snäckbruset i handflatorna stiger och i marken fortplantas vågornas slag mot stranden, som trampet av djurhjordarna. Sanden och vägen leder mullret.
   Vinden doftar redan friskt av tång och fisk.
" (sid 23)  Flera smakbitar: HÄR.

14 kommentarer:

Monika sa...

Jag brukar ha väldigt svårt för barn som berättare, men smakebiten gick bra 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, den vuxna Kandre berättar, hon skriver bra

astridterese sa...

Fint navn på den karakteren :-) Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AStridTerese, önskar detsamma!

Cinnamon sa...

Har inte läst något av författaren än. Tack för smakbiten!

Znogge sa...

Precis som tillvaron borde vara fortfarande!

Paula sa...

En fin beskrivning, borde nog läsa något av henne. Tack för smakbit

Bokdamen sa...

Minns inte om jag läst något av Kandre. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det går kanske att återskapa

Mrs Calloway sa...

har tänkt läsa Kandre länge, men känner mig inte riktigt lockad. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Kande är intressant, vill läsa mer av henne

Lottens bokblogg sa...

En författare jag hört talas om men inte läst något av. Tack för smakbiten.

Robert W sa...

En fin text, även om jag blir förvånad över att det kan lukta friskt av tång och fisk ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, vid havet kan det det ibland