Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 augusti 2022

The Bookshop i svt Play

The Bookshop av Penelope Fitzgerald, brittisk-spansk långfilm från 2017. England, 1959. I den konservativa brittiska kuststaden Hardborough bestämmer sig Florence för att öppna stadens första bokhandel. Lokalen hon väljer är Old House, ett övergivet hus mitt i staden som enligt rykten sägs spöka. Den inflytelserika Violet har länge haft planer på att öppna en konsthall i samma byggnad och tillsammans med andra invånare gör hon nu allt för att försöka få Florence vräkt. I rollerna: Emily Mortimer, Patricia Clarkson, Bill Nighy, Honor Kneafsey, Hunter Tremayne, Frances Barber m.fl. Jag missade filmen när den gick på bio, nu kan man se den i svtPlay: HÄR.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den har jag sett. En film med en lite egendomlig stämning, vill jag minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, stor kärlek till böcker 📚

Znogge sa...

Filmen har jag inte sett än men tänker absolut se den. Däremot så har jag läst boken som den bygger på.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, boken oläst i bokhyllan

femfemman sa...

Tack för tips! Var hittar du allt!

Hanneles bokparadis sa...

Anna_Lena, jag nosar mig till bra böcker och bra filmer 🙂

KajsaLisa sa...

Såg att den fanns där, hänger nog på.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, filmen försvann snabbt på bio

Klimakteriehäxan sa...

Såg den härom kvällen. Ganska bra, lite ovanlig och det är ju ett plus. Oväntat slut!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakterien, ja, oväntat slut.