Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 augusti 2022

länder intill varanda - tisdagstrio

Frankrike, Österrikiske och Italien
Till bords med Proust innehåller massa citat, fina bilder, recept.
Madeleinekakor à la Monet... vem var först? Proust?

Eurotrash (2022) av Christian Kracht.

Förbjuden dagbok (Quaderno proibito
1952) av Alba de Céspedes.














Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder (måste alltså inte utgå från Sverige) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

16 kommentarer:

Maria sa...

Förbjuden dagbok verkar intressant!

Monika sa...

Madeleinekakor känner jag ju till, men jag visste inte att det fanns en kokbok med Proust-recept.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, Alba de Céspedes bok är intressant tidsresa

Monika, finns en del kul receptböcker om kända verk.

Znogge sa...

En intressant trio och Madeleinekakor är ju bekanta men enbart från ett recept.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har fått smaka på Madeleinekakor på ett trädgårdsmöte 🙂

Robert W sa...

Vilka länder blev det?

Mösstanten sa...

Matboken skulle jag gärna bläddra i. Eurotrash lär jag ha i läslistan. Måste kolla om Förbjuden dagbok finns där också. Annars ska den dit. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, du kan läsa Italien, Österrikiske och Frankrike bland etiketterna - vilket jag alltid anger.

Mösstanten, bra böcker alla tre.

Mrs Calloway sa...

har bakat madeleinekakor. köpte ett speciellt järn. Eurotrash har jag läst. riktigt bra, tyckte jag

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, härligt med litterärt tilltugg

Cinnamon, bra alla tre.

Rämmengården sa...

Tack för tips har inte läst någon.

Mia Eggimann sa...

Det var inga böcker jag kände igen 😉

Hanneles bokparadis sa...

Mia, blandat gammalt och nytt

Ugglanoboken sa...

Vilken härlig blandning!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, kul tema igen!