Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 augusti 2022

Hiroshima - min älskade av Marguerite Duras i svtPlay

Hiroshima - min älskade (Hiroshima mon amour) av Marguerite Duras, fransk långfilm från 1959
En fransk kvinna och en japansk man träffas i Hiroshima. Deras kärleksrelation får vara bara till dess att hon ska åka hem till Paris ett och ett halvt dygn senare. Men under deras samtal öppnar sig ett livstrauma. Aldrig för någon förut har hon berättat om det förbjudna förhållandet med en tysk soldat i Nevers under kriget. Och om hur hon efter befrielsen straffas och hålls gömd, inlåst i familjens källare. Två parallella berättelser, en i Japan på femtiotalet och en i Frankrike under kriget, är ett verk om atombomben och den omöjliga kärleken. Om tragedin i att glömma - och i att minnas. Under en förtätad natt upplever de en passionerad förälskelse och anförtror varandra sina livsöden. De två älskande dröjer sig kvar, oförmögna att stanna, oförmögna att lämna varandra, förlorade i ett evigt nu. Regi: Alain Resnais. I rollerna: Emmanuéla Riva, Eiji Okada, Bernard Fresson m.fl.

4 kommentarer:

femfemman sa...

Ännu ett intressant tips! Tack!

Mösstanten sa...

Jo, jag har sett att den finns på SVT-play. Funderar just på om jag har sett den eller inte.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, nästan en klassiker, gillar Marguerite Duras böcker.

Mösstanten, jag hade inte sett denna, har boken i bokhyllan.

Freedomtravel sa...

Denna låter intressant! Tack för tips :)