Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 september 2022

svart & vitt - tisdagstrio

Den vita boken (2019) av Han Kang är en allvarlig bok, vit är en allvarlig färg, väcker många tankar och minnen.
Berör och förstör : dikter för unga.
Varför jag inte längre pratar med vita om ras av Reni Eddo-Lodge är hennes debut, boken valdes till en av årets bästa i The Guardian och The Times. Eddo-Lodge kom i kontakt med de svartas situation vid universitetet och började sedan forska, något som inte finns så mycket skrivet om. Hon går igenom de färgades historia i England, som olik historien i USA.


Svart & vitt (i titel, på omslag, i handling) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressant trio hos dig. Jag har inte läst någon av böckerna men Den vita boken och förhoppningsvis Varför jag inte längre pratar om ras har jag i läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, riktigt bra alla tre

Monika sa...

Den första och den sista känner jag till, men har inte läst någon av dem.

Klimakteriehäxan sa...

Spännande trio! Har hört talas om den sista, insr att den borde läsas.

Znogge sa...

En intressant trio och speciellt den sista boken!

Anki sa...

Boken av Lodge är väldigt bra!

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon i din trio. Han Kang antecknar jag migtill minnes

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av böckerna i din trio.

Hanneles bokparadis sa...

bra böcker alla tre

Sara Pepparkaka sa...

Diktboken har jag faktiskt läst!

Cinnamon sa...

Reni Eddo Lodges bok har jag läst. Tack för tipsen!

KajsaLisa sa...

Sista boken lät intressant, gillar när någon tränger in i historiens okända rum.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, vi har inte läst så mycket om hur svarta haft det i England 🇬🇧

Ugglanoboken sa...

Berör och förstör har ett intressant urval dikter! Den vita boken gillade jag!

Ylva sa...

Rasboken verkar viktig och bra! Den vill jag läsa.

Maria sa...

Helt nya tips för mig!
Den vita boken är lockande!

Maria Bokologen

Scylla sa...

Den första och den sista finns nersparade i min Storytelhylla. Att jag inte kommit till skott med Han Kang än! Och konstigt att jag inte tänkte på den.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, dessa böcker är riktigt bra