Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 oktober 2022

Amelia Jul - Fem en fredag

Amelia Jul har jag köpt från första nummer, det har blivit en jultradition över ett decennium. Innehåller lagom vuxna tips, man behöver inte ha dåligt samvete, om man inte hinner med allt. Och alla sorters julfirande är rätt, på julen ska man få göra som man själv vill, äta det man tycker om, köpa julklappar eller låta bli. Måttfullt med pyssel och recept; Persiljerotssoppa toppad med rostade vörtbrödssmulor låter gott.

1 Vad är den bästa konsert eller teater du varit på? David Bowie.
2 Vilken är din favoritaffär? Hemköp.
3 Vilken är din favoritårstid? Höst.
4 Har du något husdjur? kattvakt åt sonens familj.
5 Vilken film såg du senast på bio? James Bond och Dune.
            Autogenererat Fem en fredag hos: ElisaMatila.

25 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det håller jag med om. Det borde inte finnas så många måsten när det gäller julen. En del människor vill inte fira alls. Själv tycker jag om julen. Man får ta det smidet blir.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nu har det väl blivit mer variation i julfirandet. Paren har ju två föräldrar, man kan ju inte vara överallt, man får inte ställa krav.

femfemman sa...

Vilken supergrej att ha sett Davud Bowie live!
Jag har nöjt mig med att se Tomas DiLeva framföra hans låtar. Men det var bra.
Svårt att ranka konserter...många har varit bra. Och då har jag inte sett någon av de "utrikes stora"...Finns gränser vad jag betalar för att bli underhållen. Speciellt som det handlar om att stående trängas med tusentals andra...
Två katter i detta hus... är maken som sköter om dem. Jag är ingen husdjursmänniska...Ha en god fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, i Göteborg är vi bortskämda att ha mycket underhållning av olika slag. Visst är det svårt att ranka, men har sett och lyssnat på mycket bra.

Znogge sa...

Julen blir vad man gör den till och där är det upp till var och en att av göra hur man vill ha det.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, vi får låta de unga skapa sina egna traditioner 🎄🎁

Ingrid sa...

Jag gillar att gå på bio och på söndag ska jag gå och se Kärleksbevis med rolf Lassgård.
Trevlig helg!

wiolettan sa...

Det låter mycket bra, jul utan stress och en massa måsten är idealet.
Samma favoritårstid som jag har.
Trevlig fredag.

Anna i Portugal sa...

Julen har jag som vuxen alltid krävt ska vara lugn, utan stress och utan stora samlingar av människor. Vi tycker om det stilla och har fokuserat på det. Hoppas denna julen blir så bra den kan bli trots de tråkiga omständigheterna.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag ser mycket bra filmer i svtPlay.

Wiolettan, hösten är härligt kravlös årstid.

Anna i Portugal, nu finns det ju flera alternativ, bonusfamiljer och alla bor inte så nära heller.

Mrs Calloway sa...

David Bowie hade jag gärna velat se. jag har i varje fall sett Leonard Cohen och Rufus Wainwright live.

Klimakteriehäxan sa...

Jag väljer bort Bond till fördel för feelgood. Går av nån oklar anledning aldrig på Hemköp!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, var på flera Bowie-konserter när det begav sig

Klimakteriehäxan, senaste Bond-filmen är feelgood, kan tyvärr inte spoila

Paula sa...

Nu när vi har småttingar i familjen får jag lov att delta i julfirandet. Annars har jag ofta valt att åka bort och glömma hela jobbiga helgen. Hemköp har blivit min extra-affär då den ligger precis vid busstationen i stan.

Bokdamen sa...

David Bowie måste ha varit en upplevelse. Julen tar jag när det blir dags, gillar inte att det redan börjats i butiker. Hemköp handlar jag sällan på, ingen butik i närheten.

Geddfish ♥ sa...

Jag förbereder ingen jul längre. Jag vet att jag är inbjuden till någon av mina barn varje jul, vi växlar.
Kulturutbudet är jag nöjd med.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, vill absolut inte stressa sista minuten, vill njuta, gå på julkonserter, dricka glögg.

Geddfish ♥ lite så här också, barnen får ordna julfirandet.

BP sa...

Håller helt med dig om dina tankar gällande jul.
Älskade David Bowie, men har aldrig sett honom irl. Men alla skivor finns i samlingen här hemma.

Hanneles bokparadis sa...

BP, en skatt du har att kunna lyssna på Bowie när du vill! Vi hade en del inspelningar från hans konserter men de blev stulna...

Helén sa...

Så härligt med fler som älskar hösten 😊. Dune har jag inte sett men det ska jag försöka göra, eller så läser jag boken kanske...

Hanneles bokparadis sa...

Helén, maken har läst böckerna, snart kommer andra delen.

Susjos sa...

Amelias jul känner jag inte till, men håller med dej om att man kan göra precis som man vill.
Så häftigt att du sett David Bowie!
Hemköp är vår närmaste butik, dock en mindre butik och ganska dyr, men skönt att snabbt få hem mjölk och dylikt när det är akut.
Visst var James Bond filmen bra?
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, jag gillade den nya Bond-filmen, annorlunda, överraskande.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Hemköp är en trevlig butik :)

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, lagom litet, vi känner personalen 🙂