Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 oktober 2022

bra hälsobok - helgfråga

Stark hela livet : bättre ork, minne, mående och hälsa med fysisk aktivitet
(2022) av Carl Johan Sundberg, Jessica Norrbom är en bok som jag kanske inte hade brytt mig om eller riktigt trott på. Det krävs en del innan man orkar ta till sig detta, små egna problem eller någon i ens närhet. Mår man inte bra, så orkar man kanske inte ta till sig detta: "Bromsa åldrandet idag med fysisk aktivitet! Forskningen visar nämligen att regelbunden träning är en mirakelmedicin." Finns på biblioteket. Mina barn har inspirerat mig, följt snällt med på promenader, till gymmet, simhallen, tipsat om bra böcker:
Har ganska gedigen hylla med träningsböcker, köpt några själv, fått som present av mina barn, några har jag hittat på bibliotekets gallringshylla. Jag läser dessa regelbundet och hittar nya råd, tips och inspiration (KLICKA på bilden).

Förr var denna vecka hälsovecka i vår kommun, nu heter det Hållbarhet istället. Brukar du läsa hälsoböcker? Har du något tips??
undrar: Mia i Helgfrågan.

18 kommentarer:

femfemman sa...

Japp, den vill jag ha i julklapp! Om inte annat får jag uppvakta mig själv med den. Få böcker som man vill öga... då man redan har alldeles för mycket... men den vill jag ha. Och jag är ju starkt troende.... på budskapet.Tack för tips!

Klimakteriehäxan sa...

Jag tror iofs också på budskapet.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, riktigt bra bok!

Klimakteriehäxan, täcker många områden, ny forskning, bra litteraturlista.

Mrs Calloway sa...

får väl reservera denna också, då. det blir mycket på en gång, men det kan inte hjälpas

Robert W sa...

En bok som berättar att motion är bra? Vore intressantare att få läsa en bok som hävdar motsatsen :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag lånade boken först, och köpte en själv 🙂

Robert W, läs boken, du behöver inte precis bli elitidrottare...

znogge sa...

Känns som om det finns många böcker inom ämnet men denna har kanske det extra.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, denna är verkligen bra!

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, hoppas boken kan inspirera!

BP sa...

Böcker om hälsa och träning är inte min grej. De innehåller nästan alltid ett väldigt högt pekfinger...

Hanneles bokparadis sa...

BP, hur vet du det om du inte har läst…? 😳

Veiken sa...

Av någon anledning så läser jag aldrig en hälsobok. Alla har olika teorier och råd. Självklart ska man röra på sig. Motion är bra, det är alla överens om. Kostråd varierar från guru till guru!

Hanneles bokparadis sa...

Verken, finns ju antal hälsotidningar också

Mia Eggimann sa...

Bra tips, gå i affärer är säkert bra med.

Hanneles bokparadis sa...

mia, bara man inte sitter still hela tiden...

Åsa sa...

Klart viktigt att röra på sig, och vara ute så mycket som möjligt i dagsljus.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, viktigt att ta tid till det.