Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2022

ett barn blir till - tisdagstrio

En bebis på Strandcaféet (2020) av Lucy Diamond är en en lättläst version från Vilja förlag. En varm och charmig historia som utspelar sig i en liten by vid den engelska kusten Cornwall. Evie älskar sitt jobb som chef för Strandcaféet och är van vid ett högt tempo. Men nu är hon gravid och ska snart föda. Så en dag står Helen där, med den snygga och irriterande kompetenta nya caféchefen.
Vuxna människor (2020) av Marie Aubert berättar om en familj i sommarstugan för att fira mors 65-års födelsedag. Ida är fyrtio år och arkitekt, barnlös och den biologiska klockan börjat ticka. För säkerhets skull har hon undersökt möjligheten att frysa ned sina ägg.
Där livet är fullkomligt (2019) av Silvia Avallone följer nio månader i sjuttonåriga Adeles liv i höghusområdet Villaggio Labriola, utanför Bologna. Adele blir gravid med den småkriminelle pojkvännen Manuel och våndas över beslutet om hon ska behålla barnet eller adoptera bort det.


Ett barn blir fött (födelser, graviditet, barn & bebisar) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för nya tips! Har läst annat av Avallone och gillat det/ Maria Bokologen

Monika sa...

Vuxna människor har jag varit nyfiken på ett tag. Silvia Avallone har jag läst två andra böcker av, den ena var bra, den andra inte. Får se om det blir fler böcker av henne.

Cinnamon sa...

Vuxna människor har jag läst. Tack för tipsen om de andra två.

Hanneles bokparadis sa...

tyckte om alla tre, läsvärda

Mösstanten sa...

Silvia Avallones bok tänkte jag inte alls på men den passar ju utmärkt idag.

femfemman sa...

Mittenboken ska jag absolut leta efter. Även de andra två verkar klart läsvärda...Tack för tips!

Mia Eggimann sa...

Tack för tipsen inget jag läst.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dina.

Mrs Calloway sa...

Aubert har jag läst. Avallone vill jag läsa. den första kände jag inte till

Klimakteriehäxan sa...

Den norska boken gillade jag.

Veiken sa...

Tack för tips! Kan tänka mig att läsa någon av dem!

Anna i Portugal sa...

Har läst Lucy Diamonds böcker, tyckte om den där boken också :) De andra känner jag inte till.

Znogge sa...

En intressant trio tycker jag och ett viktigt ämne.

Ylva sa...

En bebis på strandcaféet är en fin liten lättläst bok. Mer sånt för vuxna, vill jag ha här för skolans vux och SFI.

Robert W sa...

Det låter som en intressant trio.

Fialia sa...

En bäbis på strandcafet verkar vara en mysig bok.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, lättläst för vuxna behövs.

Robert W, väldigt olika beslut av kvinnorna.

Fialia, Diamonds bok är precis så brittisk som den ska 🇬🇧