Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2022

franskspråkiga författare - kulturfråga

Jag har roat mig att se många bra nya franska filmer i svtPlay, och upptäckt flera franska författare. Läst flera av Marguerite Duras, hon fångar utan att det händer så mycket. Läst flera av Simone de Beauvoir självbiografiska familjeskildringar. Tyckte om En kvinnas frigörelse (Combats et métamorphoses d'une femme 2022) av Édouard Louis. Gillar Patrick Modianos stillsamma Paris-böcker. Läser nu André Gides Isabelle från 1911, gillar även de äldre. Victor Hugo läsbar fortfarande, såg nyss en barnfilm av Ringaren i Notre Dame med barnbarn som gillade den.

Vilka franskspråkiga författare är dina favoriter? undrar
Enligt O i Veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Znogge sa...

Franska filmer brukar vara lite speciella men oftast bra. Någon favoritförfattare kan jag dock inte säga att jag har.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tänkte så förr men sett många bra nya franska filmer.

Ylva sa...

Jag har dålig koll på franska författare men såg filmen Omständigheter igår, baserad på en bok av Annie Ernaux.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Omständigheter av Annie Ernaux kan man nu se gratis på bibliotekets Cineasterna.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst Louis´ bok, kom inte att tänka på den.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns många bra, lätt att missa.

Mrs Calloway sa...

En fördämning mot Stilla havet av Duras är mästerlig varken mer eller mindre. Beauvoir har jag också läst. och Modiano. Gide har jag faktiskt också med

femfemman sa...

Vet inte om jag läst någon fransk författare. Astagligen någon klassiker. Musikalen "Les Miserables" den har jag sett ett antal gånger. Både på scen .... i London och Jönköping ( snacka om konstraster) ---och som film och som serie. Riktigt bra! Ha en god eftermiddag!

wiolettan sa...


Min förra man hade en del franska författares verk, så jag har läst en del. Franska filmer brukar jag tycka om, älskar språket.
Trevlig kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Les Misérables har jag också sett som musikal i London, mäktigt!

Wiolettan, finns många bra franska filmer i svtPlay, kan egentligen inte franska men vackert att lyssna

Veiken sa...

Les Miserables har jag både sett och läst - då Samhällets olycksbarn.
Tyvärr är fransk film och franska författare nästan blanka sidor hos mig!

enligt O sa...

Gide här också alltså. Måste nog läsa mer än de korta texter jag läst av honom.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, min gamla bok hette också Samhällets olycksbarn.

enligt O, många av de gamla är fortfarande läsvärda.