Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 november 2022

César Vallejo Peru

Idag tycker jag mycket mindre om livet
men jag tycker alltid om att leva: det har jag redan sagt.
Jag snuddade nästan vid en del av mitt hela och hejdade mig
med ett skott i tungan bakom ordet.

Det klämtar den andra november
Dessa stolar är en god tillflykt.
Föraningens gren, en bölja av svett,
kommer, går, stiger,
trött i denna sal.
Sorgmodigt klämtar den andre november.

Döda, hur djupt skär inte era nedslipade
tänder, som går över blinda nerver,
utan att minnas den hårda fibern
som de sjungande runda arbetarna lagar
med obegränsad hampa, med oräkneliga knutar
av skälvande korsvägar.

Sorgmodigt klämtar den andra november.
Och föraningens gren
biter sig fast vd en vagn, som helt enkelt
kommer uppför gatan.


César Vallejo föddes 1892 i peruanska Anderna, med delvis indianskt påbrå och som yngst av elva barn. Hans uppfostran var strängt katolsk, något som skulle sätta spår i hans diktning. Trots att familjen hade dåligt med pengar fick han studera litteratur vid universiteten i Trujillo och Lima. Han levde mestadels i Paris, men tidvis också i Spanien. Efter att ha lärt känna den ryske poeten Majakovskij gjorde han två resor i Sovjetunionen. Han dog 1938 i Paris av tuberkulos, hans egen gravskrift: "du levde av ingenting och dog av allting". Han var ansedd som en av de mest framstående latinamerikanska poeterna under 1900-talet.

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den här poeten har jag aldrig hört talas om. Vem har tolkat dikten?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tolkning av Maria Sandels och Pierre Zekeli, förord av Artur Lundkvist, en berest man som läst mycket, Akademiledamot