Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 november 2022

hobbyer - tisdagstrio

Jane Austen Embroidery
(2020) Jane Austen was as skilful with a needle as she was with a pen. This unique book from Jennie Batchelor and Alison Larkin showcases recently discovered 18th century embroidery patterns expertly repurposed into 15 exciting modern stitching projects. 
Den magiska virkboken : för alla Harry Potter-fans (2022) av Jacqueline Anneck. En magisk värld av häxkonster och trolldom! 25 roliga, fina och magiska virkprojekt.
Meccanopojke berättar eller anteckningar om ett borgerligt förnuft av Jan Myrdal är en trevlig bok, massa nostalgiska bilder. Myrdal har haft ett stort rum i sin villa fullt med ihopbyggda maskiner av Meccano. När jag var barn, hade jag Meccano och tyckte om att bygga, har bitar kvar.

Hobbyer & fritidssysselsättningar (böcker om en hobby, eller böcker där någon ägnar sig åt en hobby) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

15 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Virkprojekten med Harry Potter gillar jag! Och så fina broderier i den första boken! Blir sugen på att virka och brodera :-)

Veiken sa...

Åh, meccano. Det var länge sedan jag tänkte på det. Jag antar att det är Lego som har ersatt meccano!

Mösstanten sa...

Jan Myrdal meccanobok funderade jag på, men eftersom jag varken har läst de eller kunde hitta en bra bild så avstod jag. Kul att du har den här. Och Jane Austeboken vill jag gärna titta i även om jag inte broderar.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, väldigt avslappnande med handarbete 🙂

Veiken, Meccano har inte försvunnit, finns kvar.

Mösstanten, nu kan man ju brodera mer fritt, inte som i skolan...

Fialia sa...

Jag hade också lite meccano som barn. Finns det fortfarande?

Maria sa...

Jag minns mitt ärvda meccano. Nostalgi! Tack för tipsen på böckerna om handarbete, de skulle kunna bli fina julklappar... /Maria

znogge sa...

Kan tänka mig att det är mycket vackra broderier.
Meccano hade jag men tyckte det var gräsligt tråkigt. Däremot byggde jag gärna med annat.

Robert W sa...

Jag älskade Mekano som barn. Tyvärr finns mitt Mekano inte kvar. Jag tror att mina föräldrar skänkte bort det.

Klimakteriehäxan sa...

Tips för pysselsugna!

Mrs Calloway sa...

sticka snöbollar enligt norskt mönster kan jag tänka mig och ett gosedjur har jag stickat på fri hand till minsta barnbarnet men där ungefär går gränsen. virka Harry Potter - figurer tror jag inte att jag ger mig på. Jane Austens broderier väcker habegäret

Mia Eggimann sa...

Jag håller fortfarande på med mina mormorsrutor.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det behöver inte vara något stort och märkvärdigt, och du kan lära barnbarnen

Mia, kul att ha något handarbete, man ska inte jäkta.

C.R.M. Nilsson sa...

Åh, en virkbok med Harry Potter låter ju perfekt för mig! Även om det var bra länge sedan jag virkade.

Cinnamon sa...

Vilka roliga böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Visst blir man sugen på att handarbeta! 🙂