Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 november 2022

Kristina Lugn på stadsbiblioteket

Kristina Lugn (1948-2020) ❤️ Ett hyllningsprogram tillägnat en av våra mest lästa och älskade poeter, hon debuterade som 18-åring. Författaren Horace Engdahl och kritikern Rebecka Kärde som tar avstamp i Lugns postumt efterlämnade dikter, en pärm med dikter och diktutkast som hon själv benämnde som Det var inte alls dåligt. Diktläsning av poeterna Anna Axfors och Ragnar Strömberg.
Fullsatt nästan helt tyst publik som lyssnade, skrattade och njöt.

4 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Funderar på om hon blivit mer känd för sina verk efter sin död. Eller är det bara jag som inte har koll? :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, Kristina Lugn har inte skrivit något nytt sedan hon kom med i Svenska Akademien.

Ditte sa...

Har sett och lyssnat till henne en del i Stockholm när hon själv läst sina dikter på teatern "Brunnsgatan 4", den teater Allan Edwall en gång grundade och som Kristina Lugn övertog. Minnesvärt.
Har även där sett föreställningar hon satt upp.

Hanneles bokparadis sa...

Ditte, vi är bortskämda i Göteborg, men Kristina Lugn har jag inte sett här, hon är ju både rolig och allvarlig i sina texter.