Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 november 2022

På spaning efter Proust i svtPlay

Det är precis hundra år sedan författaren Marcel Proust dog i ett syrefattigt rum i Paris. Men vad handlar egentligen hans mytiska och monumentala roman På spaning efter den tid som flytt om? Vilka är människorna vars liv fortfarande påverkas av det han skrev? Och var finns egentligen Prousts hjärta? Med bl.a. Emi-Simone Zawall, Martina Lowden, Carl-Johan Malmberg (se: HÄR), Jacob Mühlrad. En film av Anders Jansson. SvtPlay: HÄR.
Proust finns även i serieformat.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för ett bra tips! Jag måste komma igång med min omläsning av På spaning.

Anki sa...

Intressant! Jag har aldrig läst Proust men en dag ska jag det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant dokumentär, tänk att skriva ett verk som läsvärd efter 100 år.

Anki, jag har bara läst delar, vi har serier hemma.

Znogge sa...

Tack för tipset. Den låter intressant. Man hittar mycket på SVT-play.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, svt har många bra filmer och intressanta dokumentär.

Klimakteriehäxan sa...

Har inte läst men är lite nyfiken på dokumentären.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en bok håller inte hundra år om den inte är läsvärd.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för tips. Tittat. Fint gjord.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, lärde mig lite nytt 🙂