Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 december 2022

Joyce Carol Oates: A body in the service of mind

Joyce Carol Oates beskrivs ofta som "Amerikas främsta författare", och hennes extraordinära talang är välkänd världen över. Filmen lotsar oss genom Oates gedigna författarskap och visar hur hennes romaner är djupt grundade i såväl hennes egen bakgrund, arbetsliv och relationer som i samtiden. Hon delar frikostigt med sig av sitt liv och sin kreativa process, och trots hennes vänliga men bestämda gränssättning lyckas filmen ta oss till ett innerligt, insiktsfullt och kärleksfullt möte. En film av Stig Björkman. Se: HÄR.

10 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Den här står på min "att se under julhelgen lista". Häromkvällen tittade jag på dokumentärserien om Selma - den var väldigt sevärd. Älskar dessa fina kulturfilmer som lyfter fram olika författarskap.

Allt gott!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, svt har väldigt intressanta dokumentärer, ska se programmet om James Joyce.

Anna i Portugal sa...

Tack för tips, är dålig på att prioritera dokumentärer, men när jag väl gör det så brukar jag tycka de är bra.

Anki sa...

Intressant! Hennes böcker är ganska brutala, mycket våld.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, ser gärna bra dokumentärer.

Anki, håller med dig, drar mig från att läsa hennes böcker

znogge sa...

Tack för tipset. Det låter som en mycket intressant film.

Äventyret framtiden sa...

Jag gillar dokumentärer och ska hålla ögonen öppna för den om Oates vill jag gärna se.
Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, alltid intressant att lyssna på begåvade människor.

Karin, alltid lär man sig något nytt 📚

Klimakteriehäxan sa...

Men TACK! Vill gärna se men visste inte att den finns på SVTPlay!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, helt nytt program.