Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 december 2022

litteraturpristagare - tisdagstrio

jag kommer sitta klistrad framför tv:n under Nobeldagen.
Åren (2020) av Annie Ernaux är en berättelse om tiden mellan 1941 till 2006, från författarens uppväxt i en arbetarklassfamilj i Normandie, vid katolsk privatskola, till tiden som lärare i litteratur i Paris, förortslivet, de två sönerna och slutligen skilsmässan.
Låtskrivarkonsten (2022) av Bob Dylan innehåller sextio essäer där Dylan igenom sina favoritlåtar, från Elvis Presleys Viva Las Vegas till Elvis Costellos Pump It Up. Han analyserar, filosoferar, placerar låtarna i ett historiskt sammanhang och gör dem samtidigt levande igen. Men framför allt ger han läsaren en unik inblick i hur en låtskrivare tänker om text och musik. "Det som spelar roll är vad låten får dig att känna om ditt eget liv."
Berättelse om ett liv (Wunschloses Unglück
1972) av Peter Handke som berättar om hans mor, en kvinna som inte hade så många val, de hade inte de fattiga och speciellt inte kvinnor.

Litteraturpristagare - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

16 kommentarer:

Mösstanten sa...

Åren har jag just läst. Mycket läsvärd och intressant. Bob Dylan har jag faktiskt inget närmare förhållande med och Peter Handke har jag bara läst något enstaka av, boken om hans mor. Men den var mycket bra. Nobeldagen är en tv-dag också för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Peter Handles bok om sin mor är fin.

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa Nobelpristagare.

Ugglanoboken sa...

Åren vill jag läsa! Har gillat allt jag läst av Ernaux hittills, så ser fram emot den här också. Dylan har jag ännu inte läst något av (försöker läsa nåt av alla som fått Nobelpriset), så det här var ju ett bra tips! Handke har jag läst, men en annan bok, som jag har för mig att jag inte var sådär jätteförtjust i.

Maria sa...

Jag har läst Åren och den är bra, men tror att jag i läsningen missat en del eftersom jag inte kan relatera till många av hennes franska referenser. Vill läsa alla hennes böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, finns väldigt många Nobelpristagare.

Helena, jag har också avsikt att läsa alla Nobelpristagare, så småningom, läser baklänges, från de äldsta.

Maria, Annie Ernaux är trevlig läsning, inte läst alla.

Znogge sa...

"Åren" har jag reserverat på bibblan men inget är som väntans tider ;-) Borde vara min tur snart hoppas jag...

Lena sa...

Tack för intressanta boktips.

Sanna sa...

Jag har inte läst Ernaux än, men ser fram emot det!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vissa böcker får man köa.

Lena, olika men bra.

Sanna, bra Nobelpristagare i år.

Sara Pepparkaka sa...

Skulle du säga att Annie Ernaux är läsvärd? Jag har lite funderat på att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Åren tyckte jag mycket om.

wiolettan sa...

Åren blev jag intresserad av, låter intressant.
Tack för de två övriga boktipsen också. Kan lägga dom i minnesbanken.
Trevlig kväll.

Robert W sa...

Du valde nobelpristagare ser jag. Jag har inte läst någon av dem. Listan på nobelpristagare är lång vid det här laget.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, olika men alla tre är bra.

Robert W, tror att jag läst åttio Nobelpristagare.