Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 januari 2023

Malma station av Alex Schulman

Malma station (2022) av Alex Schulman utspelar sig på ett tåg. Fem personer är på resa genom Sverige: ett gift par i kris, en ensamstående far och hans dotter, och en kvinna som söker svaret på en gåta som hennes mamma lämnat efter sig. Boken handlar om barns utsatthet och föräldrars svek. Harriets föräldrar ska skiljas men ingen av dem vill ha Harriet; de vill båda ha hennes syster Amelia. Detta barndomstrauma präglar den vuxna Harriet. De reser alla mot Malma station och varken de eller läsaren vet hur deras öden hänger samman, eller anar att det som händer på slutdestinationen kommer att omdefiniera deras liv. Malma station är en drabbande berättelse om familjehemligheter och oförrätter som gått i arv genom generationer – och jakten på sanningen som kan förändra allt. Ännu är välskriven bladvändare av Schulman.

"Dessutom har hon redan slutit sina ögon. Han känner henne och vet vad hon håller på med; hon vill inte sova, hon vill bara inte prata.
    Hon vill det sällan numera. Han tänkte på det igår, under bråket som ägde rum först under förmiddagen och sen under kvällen och natten, hur ordlösa långa partier kunde vara. Några meningar som antände alltihop, hennes skrik och hans, och de anklagade varandra vilt, men mest satt de tysta. Som om de båda insett att det inte är någon idé att lösa den här saken med ord. Till slut tände hon två stearinljus där i köket. Det var så underligt, som om hon ville göra det lite mysigt för dem i undergången.
" (sid. 23). flera smakbitar: HÄR.

23 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

hans böcker om föräldrarna tyckte jag om. får se om jag läser den här. du låter ju förtjust

Monika sa...

Än så länge har jag alldeles för svårt för Alex Schulman för att läsa något av honom. Kanske ändrar det sig.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Schulman är väldigt bra författare

Monika, det tycker jag du ska göra.

Lottens Bokblogg sa...

Den här är jag lite nyfiken på. Gillar inte så mycket Schulman, men Bränn alla mina brev gillade jag oväntat mycket.

Anna i Portugal sa...

Låter ju riktigt spännande! Kanske dags för mig att försöka se förbi personen och istället intressera mig för författaren :)

Klimakteriehäxan sa...

Jag kommer absolut att läsa den. Oklart när.

Mia Eggimann sa...

Jag tycker den låter intressant men hur är det med språket?

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Alex Schulman skriver väldigt bra, vackert.

znogge sa...

Tack för smakbiten. Den kommer jag att läsa.

God fortsättning!

Anki sa...

Bränn alla mina brev har jag läst (på finska). Den var bra. Kanske i år kunde jag läsa mer hand böcker. :)

femfemman sa...

Usch, vilken hemsk situation för tjejen. Tycker om Schulmans relationsböcker. Bränn alla brev... filmen var också drabbande. Tack för tips! Ska ställa mig i biblitekskö för denna.
God fortsättning!

Bokdamen sa...

Nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Schulmans får mycket uppmärksamhet. Tyvärr kan jag inte alls med dessa människor. Men man kan inte gilla alla.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Jag har läst nästan alla Schulmans böcker och tyckt om dem. Utom Överlevarna.
Kommer läsa den här också men lånar den istället för att köpa.

Sara Pepparkaka sa...

Du får ju boken att låta lockande, jag ska se om jag läser den här.

Paula sa...

Jag lyssnade på Bränn alla mina brev som författaren själv läste upp. Det gör jag inte om. Tyckte inte alls om hans släpiga röst och irriterade mig så mycket på den så jag inte kunde koncentrera mig på texten. Få se om jag ger honom en chans igen, då får det bli i bokform.
Tack för smakbit, god fortsätnning

Lyrans Noblesser sa...

Jag har faktiskt inte läst ngt av Schulman, bor ju i staden där man har många åsikter om hela familjen. Tack för smakbiten och god fortsättning!

Carita Liljendahl sa...

Kan tänka mig att boken är bra!
Läste nån gång en bok av honom, men det är många många år sedan.
Har många böcker på gång nu, mest sådana som lär mig förstå mig själv och livet bättre - kanske :-)

Linnea/Bokblomma sa...

Jag är så kluven till Schulman. Har så svårt för hans mediepersonlighet.. Och har därför svårt att läsa hans böcker med öppet sinne..

Hanneles bokparadis sa...

ska man "tycka om" författaren så blir det inte så många bra böcker kvar att läsa

Ylva sa...

Det är kul att han börjat med ren fiktion efter de verklighetsbaserade romanerna.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Schulman är duktig iakttagare. Överlevarna är tydligen också fiktion, enligt honom själv.

Ylva sa...

Ja, jag har läst den men tror att mycket är självupplevt där med.