Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 januari 2023

Avatar årets första bio

Vi såg den andra delen av Avatar på nyårsdagen. Väldigt vacker film med specialeffekter. Pandoras svävande berg har hämtat inspiration från kinesiska bergskedjan Huangshan. Pandora är en himlakropp täckt av grönskande djungel, fylld av fantastiska livsformer - vissa vackra, men många skrämmande. Pandora är även hem för Na’vi, en humanoid ras som anses primitiv, men som är fysiskt kraftfullare än människor. Na’vi har svans, blå hud, är tre meter långa och lever i harmoni med sin oförstörda värld. Då människorna tränger djupare in i Pandoras skogar på jakt efter värdefulla mineraler, tvingas Na’vi att strida för sin överlevnad. Jake Sully och Ney'tiri har bildat familj och gör allt för att hålla ihop. De måste dock lämna sitt hem och utforska Pandoras regioner. När ett gammalt hot återuppstår tvingas Jake utkämpa ett svårt krig mot människorna.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Vi såg den första men denna lockar inte mig direkt. Inte min genre...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktigt sevärt, både maken och jag gillade 🙂

Hanna / Rak i ryggen sa...

Har vanligtvis svårt för sci-fi men nu blev jag lite nyfiken, tack :) Läste någonstans att sci-fi ofta handlar om idéer snarare än karaktärer.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, både och, vacker tanke att vi ska kunna leva tillsammans fast vi är olika 💕

Veiken sa...

Jag såg den första och tyckte om filmen mot alla odds, så tvåan står på min lista! :)
God Fortsättning på 2023!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tack detsamma, otroligt vacker film 🙂

Mrs Calloway sa...

jag steg ur min bekvämlighetszon igår och såg Interstellar. riktigt intressant. jag fick klart för mig att jag inte fick lära mig mycket nog om gravitationen i skolan

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevligt att göra något annorlunda.

Linnea/Bokblomma sa...

Det har blivit svårt att komma iväg på bio de senaste åren.. Men den här hade man ju velat se! :)

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, Avatar kommer nog att gå ett tag 🙂

KajsaLisa sa...

Såg första filmen, men det är länge sen, det tog lite tid med uppföljaren. Skall nog kolla in den.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, båda nöjda att vi såg denna.

Klimakteriehäxan sa...

Gick också på bio i dag: sydkoreanska "Decision to leave". Svår. Och lång.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, denna var också över tre timmar, tiden gick fort.