Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 januari 2023

Den tredje mannen av Graham Greene i svtPlay

Den tredje mannen  skrevs aldrig för att läsas utan endast för att ses. Som många kärlekshistorier började den vid ett middagsbord och fortsatte med många bekymmer på många platser: i Wien, Venedig, Ravello, London, Santa Monica. Fast jag hittade boken på bibliotekets gallringshylla.
Den tredje mannen (The Third Man) Engelsk långfilm från 1949
En klassisk film noir om den amerikanske äventyrsförfattaren Holly Martins som anländer till det ockuperade Wien strax efter krigsslutet. Han är inbjuden av sin gamle vän Harry Lime men Martins får snart veta att Harry precis har omkommit i en bilolycka. Men det är mycket som inte stämmer och trots varningar börjar Martins rota i fallet. Regi: Carol Reed. I rollerna: Joseph Cotten, Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard, Bernard Lee, Ernst Deutsch m.fl. Se: HÄR.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

En riktig klassiker. Jag har sett filmen. Och sedan höll jag på att skriva: men inte läst boken. Det var tur att du skrev att det inte finns någon. Det hade jag glömt.

Lena i Wales sa...

Ja, en riktig klassiker.
Längesedan jag såg den filmen.
Ha det fint!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fast jag har boken...

Lena i Wales, många av Graham Greenes böcker har blivit filmer.

Klimakteriehäxan sa...

Såg den. Riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, gillar de gamla svartvita.

Bara brittiskt sa...

Filmens museum i Wien hör till något av det bästa som går att se där.
https://barabrittiskt.wordpress.com/2023/01/02/graham-greene-och-trevor-howard/

Hanneles bokparadis sa...

intressant tips, har aldrig varit i Wien.