Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 januari 2023

nya favoriter 2022 - kulturfråga

Faktiskt hittade jag flera nya bekantskaper, favoriter förra året, här några:

Percy Jackson-serien av Rick Riordan, tips av barnbarn.
De tunna gudarna (2022) av Aris Fioretos, velat läsa honom länge.
Mirakelkammaren (Miracle Creek 2022) av Angie Kim född i Korea, debut.
I ett annat land (1984) av Mare Kandre debut.
Eurotrash (2022) av Christian Kracht, debut Faserland (1995) hör ihop.
Det smälter (2022) av Lize Spit.
Sista sommaren (2021) av Eleonore Holmgren, debut och nominerad till Årets bok.
Den dagen den sorgen (2021) av Jesper Larsson vann Sveriges Radios romanpris 2022 och nominerad till Nordiska rådets litteraturpris.

Vilken för dig ny favoritförfattare upptäckte du 2022?
undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

12 kommentarer:

Znogge sa...

Det finns så många nya och bra böcker att jag har svårt att välja någon favorit.

Klimakteriehäxan sa...

Nu blev jag imponerad!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, men det finns något för alla smaker!

Klimakteriehäxan, jag blev också lite överraskad 📚

Robert W sa...

Där var det idel böcker och författare jag inte hört talas om :)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ibland undrar jag hur jag hittar alla bokpärlor 🙂

Scylla sa...

Percy Jackson har äldste varit väldigt förtjust i. Kracht läste jag för första gången i år, dock inte Eurotrash men den ligger här och väntar. Mare Kandre kommer jag visst aldrig till skott med.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag vill gärna fortsätta läsa dessa.

Bokdivisionen sa...

Holmgren gillade jag, tänkte läsa uppföljaren också. Mare Kandre är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, läser gärna mer av Holmgren.

Anna i Portugal sa...

Det är stört omöjligt att hinna med att läsa alla böcker jag blir nyfiken på. Listan blir bara längre :)

enligt O sa...

Mina barn älskade Percy Jackson när de var yngre, men själv har jag bara sett första filmen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, det finns ju massor med bra böcker 🙂

enligt O, skulle vilja se filmen.