Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 januari 2023

förr i tiden - fem en fredag

Förr slängde man inte allt, mycket gick att återanvända. En kan fortfarande ta vara på vackert omslagspapper, spara och återanvända ett annat tillfälle. Eller?

1 Vad har du just nu för favoritmellis? rysk yoghurt och frukt
2 Vad gör du för att stänga av, om bara för en stund? filosoferar.
3 Hur länge kan du fokusera innan du behöver ett brejk? beror på hur roligt det är, eller hur tungt. Vid städning eller trädgårdsarbete en timme, sen räknar jag fjärilar en stund 🦋
4 Vad behöver du återuppta? mera gym 🏋️‍♀️
5 Vad behöver du pausa? inget särskilt.
                                     Paus Fem en fredag: ElisaMatilda 

28 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vi återanvänder i alla fall den enorma mängd papperskassar som vi fick hem när vi handlade till hushållet på nätet under pandemin. De håller länge.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, har förstått att det blir väldans massa kassar 👜

Hannas krypin sa...

Det är bra att kunna återanvända så mycket som möjligt.

femfemman sa...

Visst var det så att både mamma och mormor sparade fint presentpapper. Idag är det inget som man har i tanken.
Frukt är nog det vanligaste mellanmålet. Eller en knäckemacka, om man är hungrig.
Funderar inte så mycket på hur länge jag kan fokusera. Oftast tills dess jag är klar... Har sällsn inte större projekt än så.
Ha en fin fredag

Anna i Portugal sa...

Återvinning är bra! Kuliga frågor, ska nog ta och svara på dem :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bra för plånboken, bar för miljön.

Anna-Lena, jag kan skapar fint papper och använda igen, det gör svärdotter också.

Anna i Portugal, man får fundera en stund.

Mrs Calloway sa...

fin gammal sorteringsgrej. påsfickan hade ju blivit överfull på direkten. snöravdelningen också. jag samlar fina papper och snören och får utstå en hel del för det av barnen. men jag bjuder. du kan ju inte fylla ditt liv med gym! det finns ju mycket annat en kan hitta på

Znogge sa...

Ja, det kan man göra men jag gör det inte. Det skulle bära mig emot att återanvända omslagspapper och snören. Vet inte varför men det är så. Sedan är kanske en bidragande orsak att vi har en tendens till att slita upp paketen. Däremot är jag supernoga med påsar och annat och använder alltid samma kassar vid inköp. Där sparar man en slant och skonar miljön också tänker jag.

Själv äter jag aldrig mellanmål men en kopp te brukar det bli på eftermiddagen.

Ingrid sa...

Lite gym skulle inte skada här heller!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, lite nostalgi, visst sparar jag en del fina kartonger och papper så det finns när barnbarnen vill pyssla.

Znogge, ibland känns det knasigt att betala mer för omslaget än för paketets innehåll... Jag blir glad av paket som paketerats i återvunnet material.

Ingrid, önskar detsamma!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Frukt är gott.

Violen sa...

Bättre att filosofera än att göra som jag, peta på mobilen.
Frukt är både gott och nyttigt!

BP sa...

Kul att läsa att du heller inte kommer på nåt du borde pausa:-) Sedan minns jag att min mamma hade ett sådant egentillverkad hantverksarbete för olika småsaker. Minns till och med att vi fick göra ett sådant i syslöjden.

it_is/Anette sa...

Filosofera är ett bra sätt att koppla av en stund. Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

BP, i Finland har pojkar ingen syslöjd 🇫🇮

Klimakteriehäxan sa...

Hos mig blir det ofta lättyoghurt, inte till mellis men till lunch. Med frukt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inga lättprodukter här, innehåller bara förtjockningsmedel.

Susjos sa...

Vi har nästan samma mellis, jag kör med yoghurt och frukt ;-)
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, visst är det gott 🍓🥝🫐🍌🍎🍐 Detsamma!

Guldkryckan sa...

Minns hur vi sparade på plastpåsar modell mindre för att ha till bröd och annat, idag köper man ju fryspåsar och slänger dem efter att endast använt dem en enda gång.
Plastpåsar från affären kostar ju mer idag, 6-7 kr som mest, där sparar man ju in en hel del genom att ha med sig en "begagnad" påse.

Ha en jättefin kväll nu.

Paula sa...

Om jag hade större boende skulle jag spara på det mesta, kanske tur att jag bor trångt och flyttar lite nu och då så det blir lite röjt. Rysk yoghurt är god, men jag föredrar Valios kefir för stunden.

Hanneles bokparadis sa...

Guldkryckan, torra rena små plastpåsar återanvänder vi hemma, till affären tar jag med mig deras tygkassar, används många gånger.

Paula, det var längesedan jag åt kefir, jag äter olika sorters fil, keso.

Karoleen sa...

Tohurt är både gott ich nyttigt! Gott med förska eller frysta bör. Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, vi har lite egna Amerikanska blåbär i frysen 🫐

Stegsamlaren sa...

Alltid bra att inte slänga saker i onödan, det mesta är fint länge

Hanneles bokparadis sa...

Stegsamlaren, inte bra för miljön eller plånboken, behåller maskiner så länge de fungerar 📽🛠

Bokdamen sa...

Frukt går alltid ner.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, finns något för allla smaker 🍒🍌🍇🍐🥭🍎