Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 februari 2023

dödssynder - tisdagstrio

Rätten till lättja av Paul Lafargue (1842-1911) bekräftar att inget nytt under solen. Automationen hade redan på Lafargues tid nått långt, man skulle kunna reducera arbetstiden till hälften, fyra timmar per dag - och en stor del av dygnet skulle kunna användas till det vi vill göra; umgås med vänner, koppla av, njuta av livet, idka lättja. Maskinen är mänsklighetens frälsare, menar Lafargue, men bara om den arbetstid den frigör blir till fritid, men där är vi inte än. Dessutom tillverkar vi inte saker längre på samma sätt, vi tar hand om varandra i stället, sköter varandras barn, tar hand om gamla och sjuka, städar varandras hem - fast det skrev inte Sven-Eric Liedman något om i efterordet.
Julian Barnes novellsamling Citronbordet finns Bark som berättar om den märkliga mannen Jean-Etienne Delacours som växlar mellan hasardspel, frosseri och asketism. Han har slagit vad med sina vänner vem som lever längst. Han prickar av dem i sin anteckningsbok som trillar av från pinnen först.
Sju nätter (Sieben Nächte 2018) av Simon Strauß är hans debutroman som berättar om mannen som får ett uppdrag av en främling han träffar att begå de sju dödssynderna; högmod, frosseri, lättja, girighet, avund, lust, vrede. Han antar utmaningen.

Någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag (högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede eller lättja) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken spännande trio! De här böckerna måste jag titta närmare på. Jag känner inte till en enda av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, riktigt bra böcker, spännande utmaningar hos Ugglan.

Monika sa...

Kände inte till någon av dessa!

Maria sa...

Tack för helt nya tips! Jag blir väldigt nyfiken på Sju nätter.

Annette sa...

Intressanta alla tre! Tänk om vi kunde stanna upp i det vi har nu, här i västvärlden, och nöja oss. Mer tid för lättja borde vara bättre för alla, och för världen.

Robert W sa...

Så roligt att någon kunde skriva en bok som hette Rätten till lättja på den tiden!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag tror att många män har haft lätt för lättja...

Bokdivisionen sa...

Har läst en annan av Barnes som jag gillade. Så bekvämt med alla dödssynder i en och samma bok!

Znogge sa...

En spännande trio och "Sju nätter" låter väldigt intressant.

Mrs Calloway sa...

har också med lättja. Julian Barnes brukar jag gilla. Sju nätter kände jag inte till

Mia Eggimann sa...

Intressant trio, lite spännande med synder

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lite läskigt med synder...

Hanna / Rak i ryggen sa...

Rätten till lättja borde man ha i bokhyllan 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag gillar äldre böcker 🙂

C.R.M. Nilsson sa...

Nya titlar för min del.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Julian Barnes böcker har jag gillat.

Ugglanoboken sa...

Sju nätter kände blir jag nyfiken på!