Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 februari 2023

Kvinnan i sanden av Kobo Abe i svt

Kvinnan i sanden Japansk långfilm från 1964
Ett udda drama om läraren och hobbyentomologen Niki som en dag samlar insekter på en sandstrand. När han råkar missa sista bussen hem blir han guidad av några bybor nedför en stege till en stuga i ett sandtag där han erbjuds att stanna över natten. I stugan bor också en ung kvinna men på morgonen upptäcker Niki att stegen är borta och utan den är det omöjligt att ta sig ur sandtaget. Han verkar nu dömd att stanna nere i gropen för evigt, för att tillsammans med den unga kvinnan försöka gräva undan den ständigt nedrinnande sanden innan den begraver dem båda. Regi: Hiroshi Teshigahara. I rollerna: Eiji Okada, Kyôko Kishida, Hiroko Itô, Kôji Mitsui m.fl. (Suna no onna) Se: HÄR.

Kvinnan i sanden (Suna no onna 1962)
av Kobo Abe
En insektssamlare försvinner spårlöst och dödförklaras sju år senare. I själva verket lever han fortfarande i en liten by vid havet. Folket som bor där för en desperat kamp för överlevnad och håller insektssamlaren fången i en sandgrop tillsammans med en kvinna. Varje dag tvingas de skyffla undan sand för att skydda byn från att dränkas - och hela tiden när mannen en dröm om att en dag kunna fly.

Kobo Abes modernistiska mästerverk är en tydlig föregångare till Haruki Murakami och hans blandning av surrealism och realism. Nu presenteras Kvinnan i sanden i Norstedts klassikerserie med ett nyskrivet förord av Inger Edelfeldt.
Kenzaburo Oe: "Nu när jag fått Nobelpriset hoppas jag att åter få fler läsare. Det är mycket värdefullt för mig, även om jag menar att det skulle ha mottagits av Kobo Abe."

6 kommentarer:

wiolettan sa...

Spännande historia, fast inget som jag känner för att läsa.
Men många gånger kan min känsla vara fel. Det har hänt förr.
Trevlig söndagskväll önskar jag dig.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, kanske lite långsamt, japanskt 🇯🇵

femfemman sa...

Men Hu så otäckt! Mardrömsframkallande.
Men känns ändå lite enahanda i handlingen. Även det handlar om liv eller död!God kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, lite japansk dystopi

Mösstanten sa...

Mycket intressant tips. Kobo Abe ska jag skriva upp.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag ska se filmen i svt innan den försvinner.