Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 februari 2023

Vår förvridne hjälte av Yi Munyol

Vår förvridne hjälte
(1986) av Yi Munyol belönades med Sydkoreas mest prestigefyllda litteraturpris. Boken är en skildring av den dramatiska dynamiken i ett klassrum, samtidigt kan den läsas som en allmängiltig berättelse om hur människor påverkas av ett auktoritärt styre - både de som följer med strömmen och de som försöker utmana. Pyongt har flyttat från en ansedd skola i Seoul till en mindre landsbygdsskola. När han utmanar ordningsmannen Soktaes position som klassens ledare blir han indragen i en maktkamp som försätter hela skolan i gungning.

"Det räckte med att mina naglar var lite för långa eller besöket till frisören dröjde något för att mitt namn skulle nedtecknas på listan över barn med bristande hygien, eller att en av sömmarna i min uniform brustit eller att jag tappat en knapp för att man skulle anse att jag inte följde skolans uniformsbestämmelser. Så länge de inte hade oturen att ertappas av klassföreståndaren kunde barnen utan problem köpa godis på väg till och från skolan, men varje gång jag gjorde något sådant bestraffades jag, och om jag läste serietidningar inne i affären underrättades läraren omedelbart om det bannade mig." (sid 58) Fler smakbitar: HÄR.

15 kommentarer:

Monika sa...

Kände inte till denna. Spännande med en bok från Sydkorea.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, eller hur, annan sorts liv.

Znogge sa...

Du milde tid, vilken skolmiljö! Den ska jag nog inte läsa eller så är det just vad jag ska...

Robert W sa...

Låter inte roligt att gå i den skolan.

Cinnamon sa...

Snacka om att kontrollera allt. Tack för smakbiten. Könde inte till boken eller författaren.

Mrs Calloway sa...

arma påpassade barn! är det sonens katt i headern? tack för smakebiten! jag noterar boken

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många länder skiljer sig från Sverige.

Robert W, Sydkorea har andra traditioner.

Cinnamon, underligt att man kan lära sig i sådan miljö.

Mrs Calloway, barn har det tufft i många länder. Perfekt att få låna sonens katt ibland 🐈‍⬛

Bokdamen sa...

Oj vad tufft, kände inte till boken, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, ny översatt bok från Sydkorea, visst är det bra med Smakbitar!

Lottens bokblogg sa...

Åh, en bok från Sydkorea. Den måste jag skriva upp.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, lite annorlunda liv än vi är vana vid.

Lyrans Noblesser sa...

Så intressant, den vill jag läsa!

Bokdivisionen sa...

Låter intressant! Jag har bara läst Vegetarianen och Pachinko från Sydkorea.

Paula sa...

Fy för den lede så trist skolgång. Och spännande med Sydkorea. Har läst biografier skrivna av nordkoreaner som flytt till syd men denna lät också intressant. Tack för smakbit, omslaget är speciellt! Kaos och ordning eller?

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, Min Jin Lee har jag inte läst.

Paula, jag har också läst några böcker från Nordkorea, hemska berättelser.