Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 mars 2023

Variationer på imperfekt av Nina Burton

Variationer på imperfekt (2022) av Nina Burton.

Borges ljus
Man sade att hans värld
varit ett nyckelhål mot natten

men där inifrån glödde
i ett okänt alfabet hans nej

Skuggor med en knivsudd guld
räddade åt dagen någonting obestämt -

ett stycke Intet, där tempus
sammansmält och klätts i en förvandling

Konturlöst såg han långt
Brinnande bibliotek visade väg

mot en annan värld, osedd
i den historia som var belyst av dagar

5 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nina Burtons poesi har jag aldrig läst - däremot Gutenberggalaxens Nova och Den nya kvinnostaden. Och Borges har jag bara läst två noveller av. Men det här smakprovet på Nina Burtons poesi gör mig intresserad. Spännande.

Anna i Portugal sa...

Jag har svårt för dikt. Försöker att förstå men det går inte :) Men tack för att jag kan få försöka hos dig.

Hanneles bokparadis sa...

Nina Burtons texter är väldigt varierande, hon behärskar olika genrer.

Klimakteriehäxan sa...

Snyggt omslag. Vet inte varför, men i min skalle är Nina B supertråkig. Det är kanske väldigt orättvist?

Hanneles bokparadis sa...

håller inte med dig, Nina Burtons texter är läsvärda