Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 april 2023

länder med S - tisdagstrio

Schweiz - Faserland (1995) av Christian Kracht är hans debut, handlar om en man i sena 20-årsåldern som gör en resa genom det återförenade Tyskland från nord till syd, från stad till stad, från hotell till hotell, går på barer, hamnar på fester.

Sydkorea - Vår förvridne hjälte av Yi Munyol har belönats med Sydkoreas mest prestigefyllda litteraturpris. Boken är en skildring av den dramatiska dynamiken i ett klassrum, samtidigt kan den läsas som en allmängiltig berättelse om hur människor påverkas av ett auktoritärt styre.
Storbritannien - Grand union av Zadie Smith, titeln kommer från ett nätverk av kanaler i Buckinghamshire.


 


Bok av författare från ett land som börjar på bokstaven S - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

femfemman sa...

Är nog väldigt dålig på att läsa författare från andra länder på S, än just Storbritannien. Och Sverige... Därutöver ingår nog bara norska och danska författare i mitt eget "bibliotek". Medger att jag är en bekväm en....
God tisdag

Mösstanten sa...

Tre spännande tips. Jag har inte läst någon av dessa böcker och inte heller något annat av författarna.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, billigt och bra sätt att resa i läsfåtöljen! 📚

Mösstanten, riktigt bra alla tre.

Robert W sa...

Intressant trio.

Mia Eggimann sa...

Helt obekanta böcker och författare här.

Maria sa...

Tack för påminnelsen om Fraserland - den verkar bra. De andra två tipsen är nya för mig och verkar läsvärda!

Maria

Mrs Calloway sa...

Kracht har jag läst och Smith. Yi Munyol lägger jag på minnet

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

Ylva sa...

Jag tänkte först Vaterland på tyska och sedan Fazerland som det finska godiset. Låter intressant!

Lena sa...

Zadie Smith är den enda författaren jag läst. Tack för övriga tips.

Klimakteriehäxan sa...

Kul trio, jag har bara läst Zadie S.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

Lotten sa...

Tre som jag inte läst. Blir nyfiken på den från Sydkorea.

Veiken sa...

Jag känner inte till någon av de författarna, men länderna känner jag till desto mer. Schweiz har jag bott i som ung! :)

znogge sa...

Har nog inte läst någon av böckerna och är inte så bekant med författarna heller.

Bokdivisionen sa...

Vår förvridne hjälte borde jag som är lågstadielärare kanske läsa! :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, hoppas det är trevligare på er skola 🙂

Monika sa...

Dessa har jag inte läst, men jag känner igen första och sista författaren.

Hanneles bokparadis sa...

världen är full av böcker man inte läst 📚

Ugglanoboken sa...

Grand Union ville jag ju läsa! Den hade jag glömt bort, så tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, gillar Zadie Smith.