Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 april 2023

Mysteriet Henri Pick i svtPlay

Mysteriet Henri Pick (Le mystère Henri Pick) Fransk långfilm från 2019
En dramakomedi om den unga förlagsredaktören Daphné som i ett undangömt bibliotek i Bretagne hittar ett outgivet manuskript som är makalöst bra. Hon bestämmer sig för att ge ut boken som genast blir en bästsäljare. Den mystiske författaren är en viss Henri Pick som ägde en lokal pizzeria innan han gick bort två år tidigare. Den erkände litteraturkritikern Rouche anar att något inte stämmer och bestämmer sig för att undersöka saken närmare tillsammans med Henri Picks dotter Joséphine. Aleksandr Pusjkin som nämns i filmen är en verklig poet. I rollerna: Fabrice Luchini, Camille Cottin, Alice Isaaz, Bastien Bouillon, Josiane Stoléru, m.fl.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Tack för tipset! Låter sevärd :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ganska kul tema 📚

Äventyret framtiden sa...

Jag tackar för tipset jag också.
Måste förstås ses om tillfälle ges.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, harmlös underhållning i böckernas värld.

KajsaLisa sa...

Sensmoral, man skall aldrig stjäla, men det bev ju en film på det i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tror att sånt förekommer...