Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 april 2023

Alla måste söderut av Marie Lundström

lyssna på Marie Lundströms Bokradio: HÄR.


Alla måste söderut (2023) av Marie Lundström.
När Evas pappa oväntat dör på sovrumsgolvet hemma i Luleå går hela hennes tillvaro, ja, till och med hon själv, itu. Pappa var tryggheten, hennes norrbottniska rotsystem. Nu vet hon inte hur hon ska förhålla sig till det som är hennes barndoms trakter, dem hon lämnade nitton år gammal påhejad av den flyttpolitik som tömde glesbygden på ungt blod. Eller vad hon ska göra med det kära Marliden, farmor och farfars gård som hon nu har att sköta ihop med den impulsiva och snåla farbror Birger. Och så är det Larsa, som rasat in i hennes liv med truliga tonårsbarn och en mer än normalt svartsjuk exfru. Inte är hon förmögen att älska någon nu?

"Medan vi älskar ligger jag och glor på flygfotot över Marliden. Det är lördag morgon, lågt decemberljus. Larsa är gift, påstår att han vill skiljas, har ett stråk av grånat hår på bröstet och låter fläckvis som en mogen Richard Gere: Jag har längtat efter dig.
     Det har fått följa med från pappas och Lenas lägenhet, flygfotot över Marliden. Och jag har hängt det så att jag kan somna och vakna med det. Där råder evig sommar. Larsa smeker mig över låret och jag ligger på rygg och följer fotografiets magra björkallé.
" (sid 66) Flera smakbitar: HÄR.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den här får en nog ta och läsa. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, glad att jag hittade boken och upptäckte Lundströms Bokradio.

Monika sa...

Den skulle nog jag också kunna tänka mig att läsa!

Robert W sa...

Man kan ju undra hur klokt det var att flytta en stor del av befolkningen till Stockholm. Ett område som aldrig kommer att bli självförsörjande på mat och energi.

Anna i Portugal sa...

Den här låter som en bok för mig! Trevlig söndag!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Det låter som en mycket intressant bok.

Lotten sa...

Låter som en intressant bok.
Hon låter lite ofokuserad när de älskar...

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten jag blev intresserad

Klimakteriehäxan sa...

Jaså skriver hon egna böcker också?!?!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Den boken/författaren kände jag inte till.

Paula sa...

Jag kände varken till bokradion eller boken, så stort tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Marie Lundströms Bokradio ska jag lyssna

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Det låter inte som om hon var så närvarande där..

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, ganska tydligt beskrivet… 😏

Bokdivisionen sa...

Den här är jag nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, klart läsvärd!