Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 april 2023

påsk - tisdagstrio

Vatikanens trädgård i Rom är fin med mycket formklippt, även magnolia. Sett Judasträdet, Cercis siliquastrum, som blommar varje påsk.
De berättar om påsken. En antologi av Inge Löfström.

Cooking with Eggs
är väldigt lämplig kokbok till påsk, innehåller allt från att koka ägg, fritera ägg, baka (?) ägg i ugnen och göra omelett, crêpes, sufflé, pannkakor, ägg à la tripe och massa olika salta rätter och desserter. Finns även ett kapitel Decorating Easter eggs.
Svart påsk eller Faust Alef-noll av James Blish tillägnas C.S. Lewis, lite läskig bok, de goda demoner svagare, men Domens dag är en fristående fortsättning av boken.
 

Påsk - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

19 kommentarer:

Cinnamon sa...

Det var verkligen påsktema på din trio!

Mösstanten sa...

Svart påsk blir jag nyfiken på och ägg, det är ju bara ett fantastiskt livsmedel. Innehåller det mesta som vi behöver.

Hanneles bokparadis sa...

har varit i Rom och sett påskträdet blomma i Vatikanens trädgård.

Monika sa...

Kanske blir det ett besök i Vatikanens trädgård om några veckor. Jag måste i alla fall ha missat den senast jag var där. Hade egentligen hellre tittat på den än på Peterskyrkan, den har jag ju redan sett.

Maria sa...

Fin trio! Jag har inte läst någon av böckerna tidigare. Domens dag blir jag nyfiken på

Znogge sa...

Vilken passande trio som verkligen ligger i tiden :D

Mia Eggimann sa...

Ser jag inte lite ägglikör i din header, det är gott.

Mrs Calloway sa...

försökte hitta en toalett i Vatikanen. det gick inte bra. damer ska inte behöva uppsöka damrummet i Vatikanen. och definitivt inte herrumet. det är då det går riktigt snett. decorating Easter Eggs står barnbarnen för.

Hanneles bokparadis sa...

fint när barnbarn hjälper med det viktiga 🐣🐤🐥

wiolettan sa...

Det var mycket påsk och ägg, passar bra.
Vatikanen har jag varit till, men inte kom jag in i trädgården.
Trevlig kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, inte vanligt att få komma till påvens trädgård, men vår reseledare hade kontakter.

Robert W sa...

Kul med ägglikör på bilden där uppe :)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, passar perfekt till påsk 🐣

Lena sa...

Det var ju en passande trio.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, gillar påsken, fyller år vissa påsk, inte i år 🐣🐓🐇

Lotten sa...

Cooking with eggs var ju speciellt. Finns ju hur många recept som helst som skulle platsa där.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag tycker om ägg 🥚🍳

C.R.M. Nilsson sa...

Passande trio, men jag har inte läst någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, lite äldre böcker…