Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 april 2023

litterära resor - tisdagstrio

Underbart att resa i läsfåtöljen.
The Spirit of Britain: An Illustrated Guide to Literary Britain 
by Susan Hill. Here is Daphne du Maurier's Cornwall, the Galloway of John Buchan's 'The Thirty-Nine Steps', the Camusfearna of Gavin Maxwell's 'Ring of Bright Water', Thomas Hardy's Dorset, the Warwickshire of Geore Eliot's 'The Mill on the Floss', Susan Hill's Aldeburgh, the Fens of Graham Swift's 'Waterland'. A.E Housman's 'Land of Content' (Shropshire), Dickens' London, Robert Louis Stevenson's Highlands, R.S. Thomas's Wales, and many more.
Såg en liten oansenlig bokrygg, bara slump att jag tittade i den; Fredrika Bremers Livet i Gamla Världen : dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland (Schweits, Italien, Palestina, Turkiet, Grekland och dess öar 1860), hon levde fortfarande, dog på nyårsafton 1865
Litterära resor : turism i spår en efter böcker, filmer och författare
av Carina SjöholmSjöholm som har konkreta tips och råd hur man hittar sina författare. Daphne du Mauriers inspiration i i Cornwall, Agatha Christies mordplatser, Barnabys favoritpub i Causton eller Inspector Morses favoritpub i Oxford. Vi har besökt Shakespeare i Statford-upon-Avon byn, försökt hitta Jane Austens grav i Winchester, sett Bridget Jones stuga i Cotswold.
 
Vägar genom diktens landskap. Litterära resor i Storbritannien
av Tom Hedlund och Ulrika Palme berättar om flera författare; Fay Weldons, Enid Blytons och T.S. Eliots Somerset. William Wordsworts Wales, Rudyard Kiplings East Sussex, systrarna Brontës Yorkshire, Daphne du Mauriers Cornwall. Där finns även Virginia Woolfs St Ives och hennes avskedsbrev till sin make.

Resor - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Cinnamon sa...

Tack för tipsen! Litterära resor låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, litterära resor är väldigt intressanta.

Mösstanten sa...

Fin trio. Fredrika Bremer reste mycket. En framåt kvinna på många sätt. Litterära resor är också spännande.

Monika sa...

Litterära resor är spännande att göra i verkligheten och jag gissar att även boken är intressant.

Mrs Calloway sa...

är väldigt förtjust i litterära resor och gå i författares fotspår. Vägar genom diktens landskap äger jag. tror faktiskt det finns en gammal Bremer också i någon hylla. kan vara makens

Robert W sa...

Jag visste inte att Fredrika Bremer var så berest.

Hanneles bokparadis sa...

Underbart att upptäcka platser, författare och böcker!

Maria sa...

Tack för nya intressanta tips! Jag blir så sugen på att läsa Bremers bok!

Mia Eggimann sa...

Det var helt nya böcker för mig, tack för tips.

Znogge sa...

Litterära resor är kul och en intressant infallsvinkel tycker jag.

Lena sa...

Tack för intressanta tips.

wiolettan sa...

Helt nya böcker för mig, men jag blev allt lite nyfiken. Böcker om resor gillar jag.
Trevlig tisdag.

Hanneles bokparadis sa...

härligt att resa i läsfåtöljen 📚

Klimakteriehäxan sa...

Ojojoj här blev det resa av!!! Återstår (efter Hasse Alfredsons modell) trippen till Säffle.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte duktig i geografi men vet att Säffle inte ligger i Storbritannien 🇬🇧

Bokdivisionen sa...

Litterära resor lät intressant! Bremer har jag läst litegrann av när jag läste genusvetenskap.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, Fredrika Bremer har haft stor betydelse att kvinnorna skulle ha rätt att förvalta sina egna pengar.

Ylva sa...

Vi tittade på fyren som är med i filmen En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon. Har sett Shakespeares The Globe i London utifrån. Bredvid ligger makens favoritpub.

Ylva sa...

Här vid Beachy Head. https://en.wikipedia.org/wiki/Belle_Tout_Lighthouse

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, wow, spännande med litterära platser!

Ugglanoboken sa...

Litterära resor är ofta de bästa!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, ja, både i verklighet och i läsfåtöljen!