Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 februari 2024

Vill du kyssa en rebell? av Eva-Stina Byggmästar nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2024

boken nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2024
Vill du kyssa en rebell? (2023) av Eva-Stina Byggmästar är en gnistrande och lekfull hyllning till livet och kärleken. Kärleken har bruna ögon, precis som en grizzly. I dem kan man förlora sig och skåda hela jordklotet och planetens hjärtesår, Grand Canyon, höra skallerormarna på botten, höra rasslet. Det som inte kan kläs i ord blir tårar och kärleken är algoritmen, grundbulten i allt, hela kosmos. Läst en del av Byggmästars texter, tycker om henne.

Det finns två
sätt att leva - antingen
samla minnen

eller skingra, att inte ha
några - jag tillhör de senare
som vill bli fri, vill gå
genom världen utan
barlast - bara vara hjärta

jag kom till dig
och sade, jag tillhör
inte längre någon
inte ens mig själv

och i samma stund bytte
våra hjärtan plats
med varann

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Byggmästars texter gillar jag också. Fina ord lyfter du fram. Så där är inte helt fel att leva som hon skriver men det kräver en viss mänsklig styrka skulle jag tro. Tack för boktipset!

Anna i Portugal sa...

En dikt jag förstod och som jag gillade! Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Byggmästar är verkligen läsvärd

znogge sa...

En intressant smakbit måste jag säga :D

wiolettan sa...

Henne har jag inte hört talas om. Jag tycker om dikter.
Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Det finns nog dikter för alla smaker.

Mösstanten sa...

Den här diktsamlingen blir jag sugen på att läsa. Eva-Stina Byggmästar har jag nog aldrig läst. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Eva-Stina Byggmästar är en av mina favoriter.

Mösstanten sa...

Lite återbruk skadar inte. Fint att se dikten igen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Byggmästar är så bra, en favorit, fint att hon är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2024.