Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

28 februari 2024

blommor đŸŒč kultur

Kvinnorna i rosentrÀdgÄrden : historierna, romantiken och Àventyren bakom rosorna (Women in My Rose Garden)
av rosentusiasten Ann Chapman, som berĂ€ttar om 34 starka kvinnor som gett sitt namn till rosor: Jeanne d´Arc, Mary Queen of Scots, Grace Darling, Gertrude Jekyll.
Blomman (1975) av Suzanne BrÞgger berÀttar om en kvinna som bara vill ge en blomma till mannen, som ett sÀtt att kommunicera, vara generös. Men kvinnan blir mer och mer osÀker; vad skulle hans kollegor tycka, hans vÀnner, grannar...

Den blÄ pelargonen av Agatha Christie Àr en fin novell om en gnÀllig fru som fÄr besök av ett spöke som mÄlar hennes tapet vid sÀngen.

Den hemliga trÀdgÄrden : om trÀdgÄrdar i litteratur och verklighet av Ronny Ambjörnsson besöker barndomens trÀdgÄrd, det antika Grekland, renÀssansens Italien, Edens lustgÄrd, trÀdgÄrden som en metafor.

Vilka böcker med blommor i titeln tycker du om?
undrar: enligt O i veckans KulturfrÄga.

8 kommentarer:

KlimakteriehÀxan sa...

Det Àr som bekant aldrig fel med en blomma ...

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, glÀdje för ögat och sinnet.

Anna i Portugal sa...

Jag tÀnker att just den hÀr kulturfrÄgan var enkelt för dig :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, mycket trevlig frĂ„ga đŸŒ»

Mrs Calloway sa...

rosenboken har jag och Den hemliga trÀdgÄrden av Ambjörnsson har jag lÀst och önskar att jag Àgde. vÀldigt fin bok.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det finns böcker man gÀrna vill Àga

enligt O sa...

Den hemliga trÀdgÄrden tyckte jag mycket om som tonÄring!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Burnetts Den hemliga trÀdgÄrden har jag sett filmatiserad, fint.