Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 februari 2024

Kanada berättar

Kanada berättar : minne av vatten : tjugofem noveller / urval och översättning från engelska och franska: Magdalena Sørensen

Minne av vatten (2011) av Edem Awumey
En sorgsen historia om flickan som väntar på stranden på sin far och vill inte tro på mamman som säger att han är död.
 "... jag gav mig till tåls. I tolv vårar satt jag i gräset på stranden, i tyst samförstånd med vinden, korparna och Alexandrabron, som alla bevittnade hur väntan får tiden att stå stilla. Den var ett fridfullt men förstående vittne, liksom den magre gamle skäggige man som ständigt befann sig på samma plats för att hoppas på något eller någon."
Novellresan 2024 hos Ugglan.
Februari: Kanada.

6 kommentarer:

znogge sa...

Den låter intressant även om jag är måttligt förtjust i noveller.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge,noveller är bra sätt att bli bekant med nya författare.

Mösstanten sa...

Blir nyfiken på den här boken. Får försöka komma ihåg att låna hem den någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, många bra noveller från kanadensiska författare.

Ugglanoboken sa...

Verkar intressant! Jag hade boken hemma från biblioteket, men jag hann aldrig läsa den innan månaden var slut.

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, jag fick också köa.