Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2023

Kristi himmelsfärdshelg - helgfråga

När barnen var små gick vi ibland på gökotta med församlingen, picknick lyssna på fåglar. Vill man ha koll på traditioner, så bör man ha förskolebarn, eller besöka kyrkan ibland.
Denna helg tänkte jag fördjupa mig i Carl Sandburgs (1878-1967) diktning, han levde i USA men hade svenska föräldrar. Pierre Schori har skrivit en helt ny biografi om honom. Harry Martinson och Ernest Hemingway förordades Sandburg till Nobelpriset.
Kristi Himmelsfärdsdagen. Vad läser du dagen till ära? Veckans helgfråga hos: Mia.

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det var en helt ny bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

fem böcker i högen, de flesta om Carl Sandburg, hans liv och diktning.

Klimakteriehäxan sa...

Kände inte alls till Schoris nya bok.

femfemman sa...

Borås Tidningen på läsplatta! Det blev dagens läsning...Trädgårdsarbete idag! Gökotta, det är mysigt! Gjorde ofta sådan med mina elever förr. Vet inte om det skulle funka idag. God kväll

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehävan, kul att Pierre Schori fortfarande skriver, han är över åttio, varit aktiv på många områden, trevligt att ha tagit an Carl Sandburg.

Anna-Lena, ofta är det församlingar som är aktiva på Kristi Himmelsfärd, idag har det varit pilgrimsvandring.

Mrs Calloway sa...

jag visste att Pierre Schori hade en ny bo på gång. ska kolla om "mitt" bibl köpt. annars skickar jag inköpsförslag

Sara Pepparkaka sa...

Jag har inte varit på gökotta någonsin, men jag hörde årets första gök förra helgen.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bra inköpsförslag.

Sara, trevligt, jag får ta mig en tur upp på berget.

Lena sa...

Den boken hade jag inte hört talas om tidigare. Intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, helt ny bok, verkar intressant.

Åsa sa...

Jaså, KGB-spionen Schori i farten igen. Diktaren känner jag dock inte till.