Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 maj 2023

sten, sax, påse - tisdagstrio

Att lära en sten att tala av Annie Dillard innehåller fjorton essäer under rubriken ”Expeditioner och möten”. Expeditionerna sker till vitt skilda platser som Ecuador, Galapagosöarna och de Appalachiska bergen – mötena är med människor men i lika hög grad med naturen och tystnaden. Tydligare än sin föregångare Henry David Thoreau räknar Annie Dillard med en tillvarons andliga dimension men det är ändå alltid tillvaron här på jorden som hon skriver om.

Kärringar av Helene Uri innehåller mycket saker som jag känner igen. Sådant som när kvinnor gör bra jobb, men männen tar all ära och går vidare. Hur lyckas de med det?!
Tokyo Ueno station : utgången mot parken
(2022) av Yu Miri berättar om Kazu som lever sin sista tid i den kejserliga Uenoparken i Tokyo, nära stationen där han som ung klev av tåget för att delta i bygget av Olympiska spelen 1964. De har hela sitt liv i kartonger och påsar. Äldre restauranger portionerade utebliven mat och stoppade i rena påsar. Närbutikerna gjorde likadant. Vid soputrymmet bakom butikerna ställde de ut lunchboxar, smörgåsar och kaffebröd vars bäst före-datum hade passerat.


Sten, sax, påse ("papper" istället för påse som i den engelska varianten går också bra) (en bok på varje) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Cinnamon sa...

Tokyo Ueno Station villjag läsa. Tack för tipsen!

Mösstanten sa...

Det var fyndigt att ta med Tokyo Ueno Station idag. De andra två böckerna är nya för mig.likaså vet jag ingenting om Annie Dillard, så tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Alla tre är bra och tänkvärda.

Maria sa...

Jag har inte läst någon av dina men blir mycket nyfiken på alla - skriver upp dem på min TBR. Tack för tips!

Anna i Portugal sa...

Jag är så imponerad att du hittar böcker på de här temana varje vecka!

Mia Eggimann sa...

Tokyo Ueno Station låter väldigt intressant

Robert W sa...

Intressant trio.

Hanneles bokparadis sa...

några böcker kommer från biblioteket, men har många i egen bokhylla också 📚

Mrs Calloway sa...

uteliggarna i Uenoparken observerade en inte omedelbart. de gömde sig under skynken och kartonger. skamkänslan är betydelsefull i Japan

Znogge sa...

Män har en förmåga att ta åt sig äran när kvinnor gjort jobbet. Jag tror det är viktigt att kvinnor stöttar varandra för det kan vara lite si och så med det. Där kan män vara generellt bättre.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, häftigt att du varit i Japan 🇯🇵

Znogge, alltför ofta man upplevt att män tar äran av kvinnors arbete 😟

Ugglanoboken sa...

Kärringar blir jag nyfiken på! Tokyo Ueno tyckte jag om!

Lena sa...

Väldigt intressanta tips.

femfemman sa...

"Kärringar" låter väldigt igenkännande. Den vill jag läsa!Tack!

wiolettan sa...

Intressanta tips. Varje bok på sitt sätt. Men jag får notera, har fullt upp nu.
Ha det fint.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, läskigt att männen kan göra så 😣

Wiolettan, man hinner inte läsa jämnt.

C.R.M. Nilsson sa...

Spännande titlar, men jag har inte läst någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

kanske inga storsäljare, men bra alla tre

Scylla sa...

Grunden den heliga och Tokyo Ueno station har jag faktiskt läst :)

Klimakteriehäxan sa...

Kreativt svarat!

Hanneles bokparadis sa...

roligt tema igen!