Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 maj 2023

studentpresent - kulturfråga

Vägar till visdom
av Stefan Einhorn. "Visdom är inte bara för filosofer och nobel-pristagare", skriver han. Stora saker på ett begripligt sätt.
David Bowie's Bookshelf: The Hundred Books That Changed David Bowie's Life kan vara inspiration med många bra boktips.

Stoner av John Williams sträcker sig nästan över en mansålder; två världskrig, äktenskap, barn, avhandling och långt yrkesliv på universitet.



Vilka böcker passar bra att ge bort i studentpresent?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Det finns många trevliga böcker att ge tycker jag, allt utifrån mottagarens intressen. Själv blir jag alltid glad för en bok.

Klimakteriehäxan sa...

Finns oändligt många böcker jag önskar att folk läste redan som unga ... Har inte läst nån av de tre du rekommenderar, men annat av Einhorn.

Hanneles bokparadis sa...

köpa böcker är svårt, köper till barnbarn när de har önskemål.

Mrs Calloway sa...

behåller alltid kvitto ifall mottagaren vill byta.helst ska en ju känna den som får boken ganska bra

Hanneles bokparadis sa...

jag köper mest efter barnbarnens önskemål 📚

Anna i Portugal sa...

Böcker är en toppenpresent vid alla tillfällen tycker jag. Dina tre här passar ju utmärkt för en studentpresent.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, böcker jag tycker om själv.

enligt O sa...

Spännande tips! Blev nyfiken på Bowies bokhylla!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, David Bowie läste även klassiker, blandat.