Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juni 2023

filmatisera bra böcker - helgfråga

 Överlevaren (Last One at the Party 2021) av Bethany Clift .  Det äe december 2023 och hela mänskligheten har utplånats av ett virus, Men en kvinna i London har på något sätt ändå överlevt, med en rufsig golden retriever som enda sällskap.

När repet brister (Snap
2019) av Belinda Bauer börjar med att de tre barnen sitter i bilen som fått stopp. De väntar på sin mor som har gått för att ringa efter hjälp. Hon kommer inte tillbaka.


Fågeltribunalen (Fugletribunalet  2020) av Agnes Ravatnskulle blir bra film, lite som Väggen av Marlen Haushofer.

Det händer ganska ofta att böcker blir filmer. Har du något förslag på en bok/böcker du vill se filmatiserad?
Veckans helgfråga hos: Mia.

12 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Ravatn låter väldigt intressant. utplånade mänskligheter roar mig inte. Bauer har jag läst något av

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tyckte mycket om Fågeltribunalen, alla dessa tre är riktigt bra böcker.

Mia Eggimann sa...

Jag måste verkligen läsa Överlevaren, den finns i hyllan.

Anna i Portugal sa...

När repet brister låter riktigt läskig!

Hanneles bokparadis sa...

alla tre böckerna är läsvärda och skulle bli intressanta filmer.

znogge sa...

Jättesvårt att på rak arm komma på någon. Många böcker gör sig bra som film medan vissa andra borde stanna som bok. Sedan kan det vara precis tvärtom också.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns inga enkla ”regler”.

Klimakteriehäxan sa...

"Väggen" vill jag inte se som film. Men den där om barnen och mamman låter som en rysare - kanske borde jag läsa den?

KajsaLisa sa...

Det tråkiga är ju om man inte hinner läsa boken innan filmen släpps. Skådespelarna blir ju med i boken när man läser den. Jag vill skapa egna personer innanför pannbenet.

Hanneles bokparadis sa...

”Väggen” finns redan som film men den har jag inte vågat se.

Åsa sa...

Ja, Väggen blev ju film, för en tio år sedan tror jag. Skulle så gärna vilja se den.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, tror sett den i youtube