Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juni 2023

blommigt - helgfråga

Kvinnorna i rosenträdgården : historierna, romantiken och äventyren bakom rosorna (Women in My Rose Garden)
av rosentusiasten Ann Chapman som anlade sin stora trädgård på Nya Zeeland insåg hon efter ett tag att hon hade mer än 125 kvinnor i sin rosenträdgård, rosor, både gamla och nya sorter, som hade lånat sina namn från framstående kvinnor. Denna är en vacker bok som berättar om trettiotal starka kvinnor som gett sitt namn till rosor: Jeanne d´Arc, Mary Queen of Scots, Grace Darling, Gertrude Jekyll.

Till helgen är det midsommar. Tipsa om en blommig bok.

Veckans helgfråga hos: Mia.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag var bombsäker på att du skulle ta något av/med Vita Sackville West!
Jättefin header!

femfemman sa...

Blodloka. Första boken i en trilogi av Louise Boije av Gennäs.
Majasblomstersånger har också varit till glädje för många under åren lopp.
Haää en fin midsommar!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tack, fint på Hisingen,inte samma samma, en får ju variera sig...

Anna-Lena, intressanta tips, önskar detsamma!

Mia Eggimann sa...

Rosor är så vackra, min far var en hejare på att odla rosor.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vi har mest doftande rosor i vår trädgård, doftar ljuvligt just nu.

Mrs Calloway sa...

ännu ett rosenår! de blommar så fint men orkar inte så länge i värmen. funderade faktiskt också lite på Kvinnorna i rosenträdgården. trevlig midsommar!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det doftar ljuvligt i vår trädgård just nu, mest Honungsrosen

Lena sa...

Rosor är så vackra blommor.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, och doftar ljuvligt i vår trädgård 🙂

Åsa sa...

Den boken har jag också i min bokhylla. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, fin att plocka fram.