Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juni 2023

Sanningen om Stonehenge - fem en fredag

Sanningen om Stonehenge Se: HÄR.
Världen mest ikoniska stenmonument från forntiden fortsätter att förbrylla forskarna. Varifrån kommer egentligen de mäktiga blåstenarna som inte alls hör hemma i trakterna av Stonehenge? I tio års tid har ett team följt arkeologen Parker Pearson som nu kan avslöja helt nya kunskaper om vad som hände på Salisbury Plain för 5000 år sedan - och att stenarna i Stonehenge har en hittills okänd förhistoria.

(besökte Stonehenge med min lillasyster 1978, då fick man sitta på stenarna)

1 Hur spenderar du midsommar i år? Midsommardans till levande musik med barnbarn nära vårt lilla bageri.
2 Vad gör du helst på midsommarafton? lyssnar på fågelsång.
3 Har du någon gång plockat 7 sorters blommor och stoppat under kudden? ja, nästan varje år.
4 Vilken är din favoritsommarsång? Sommaren i City.
5 Vad har varit bäst under första halvåret av 2023? mycket barnbarnshäng.

Mitt i sommaren temat hos: ElisaMatildafast nu är det i början av sommaren...

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Trevlig midsommar Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, önskar detsamma!

Kerstin sa...

Glad midsommar!

Znogge sa...

Önskar en glad midsommarafton!

Nilla Tankebubblor sa...

Jag håller med dig om att det är i början a v sommaren! (men mitten av sommarhalvåret.) Ha en skön helg.

femfemman sa...

Blev förvånad över att Stenhedge var så "litet". Stenarna är ju stora, och byggnadsverket imponerande, men jag trodde att själva ytan på området var större.
Men mycket intressant plats! Åker gärna tillbaka dit.
Midsommar... ja, det är en familjehögtid för oss numera. Fint att kunna träffas i stugan i Halmstad.
Sju sorters blommor... ja, möjligen någon gång i ungdomen.
Ska plocka lite fräscha Blommor och ställa på köksbordet, då jag kommer hem.
Ha en fin midsommar!

Hannas krypin sa...

Får hoppas att den här kommentaren kommer fram, men det är något fel med din blogg. jag blir vidarelänkad till en massa konstiga sidor. Det är bara på blogspot-bloggarna det blir så. Tror plattformen fått virus eller något annat skräp.

Lottens Bokblogg sa...

Barnbarnshäng verkar underbart.

PS Så fort jag går in på din sida så dirigeras jag om till mystiska osäkra sidor, verkar vara ett säkerhetshål.

Hanneles bokparadis sa...

något med blogspot-bloggarna...? går ofta över

Klimakteriehäxan sa...

Barnbarnshäng är en sann glädje! Trevlig helg!

wiolettan sa...

Ja, det kan man verkligen undra över.

Fint att du plockar blommor och lägger under kudden.
Hoppas att du får en riktigt Glad och Trevlig Midsommarhelg.

Mrs Calloway sa...

mitt barnbarnshäng får anstå ännu ett par veckor. först ska jag fira en mycket stillsam midsommarhelg. är mycket glad för att jag inte ska dansa runt någon midsommarstång i denna hettan. ha en fin midsommarhelg!

Ingrid sa...

Det kan tänkas att jag plockat sju sorters blommor, men jag har aldrig lagt dem under kudden.
Glad midsommar!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

har dansat Små Grodorna idag med fyra flickor, även fjortonåringen var med 😍

Paula sa...

Vilket fint foto i headern. Verkligen sommar! Midsommarstången får klara sig utan oss i år, det är för varmt för både vovve och mig.

BP sa...

Glad midsommar till dig!
Du är hittills den enda som går "all in" vad gäller midsommar. Fågelsång - grattis säger jag bara. Här skränar trutar och fiskmåsar klockan 2 på natten så...

Hanneles bokparadis sa...

Tack detsamma, jag älskar alla traditioner och festligheter! 😎

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Det låter mysigt.

Hanneles bokparadis sa...

Saramadeleine, riktigt fin midsommar.

Susjos sa...

Underbart med barnbarnshäng, saknade mitt barnbarn igår, de firar midsommar hos hans mormor och morfar.
Jag blev så lycklig igår då jag hörde fågelsång på mitt midsommarfirande, har ju fått diskant-hörseln tillbaka på mitt ci-implantat, ljuvligt!
Ha en fortsatt fint midsommarhelg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, det blir ju att de får fira vartannat, hos bådas föräldrar. Visst är det häftigt att få höra flera saker!