Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juni 2023

bra Sverige-böcker - kulturfråga

Fyra författare, både svensk historia och nutidsskildringar:
Vilhelm Moberg borde flera läsa för att påminna att även svenskar har utvandrat. Karin Holmberg har broderat fina omslag.
Mor gifter sig av Moa Martinson om svensk kvinnohistoria.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyurus, bra svensk nutidshistoria.
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri.

Vilka böcker tycker du beskriver Sverige på ett bra och intressant sätt?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.


Min första sommar i Sverige för femtio år sedan 1971. Ljuvligt med sötlimpa, O'boy och messmör till frukost efter uppväxt med surbröd och filmjölk.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Vilhelm Moberg och Moa Martinsons böcker tycker jag mycket om.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, läsvärda fortfarande, Moa Martinson läses på universitetet.

Klimakteriehäxan sa...

Både Moberg och Martinsson passar jättebra, jag fick inte med Eyvind Johnsson heller ... mycket nyutkommet finns det också som skulle passa in, men jag blickade bakåt i tiden.

Veiken sa...

Ojoj, jag har bott i Sverige i hela mitt liv och jag äter inte sötlimpa, dricker inte O'boy och avskyr messmör.
Inget av det är det minsta gott! Föredrar surlimpa och filmjölk! Haha! Moberg läser jag gärna, men har aldrig läst Moa Martinsson, tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

var nog vanligare spisning på 1970-talet, lyx för en nyinflyttad finne 🇫🇮 surbröd fanns knappt i affärer, utom estniskt bröd.

Veiken sa...

Jag kan förväxlat bröden. Jag kallade det mörka brödet från Tyskland för ”sandochbarkbröd” Jag fick för mig att det var surdeg i det. Jättegott är det i alla fall! 🤗

Hanneles bokparadis sa...

tyskt bröd är gott, finns i vissa affärer

Mrs Calloway sa...

O´Boy och messmör har aldrig ingått i familjens meny. men ibland när brödbilen kom fick vi sirapslimpa. Moberg och Martinson passar ju utmärkt såväl som Fogelström, Heidensam m. fl. plus nya förfatare. det. blev nästan svårt att välja

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, den menyn varade en sommar!

enligt O sa...

Sirapslimpa och messmör har jag inte ätit sedan jag var liten.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, för femtio år sedan senast....