Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 juni 2023

brunnslockspoeter i Göteborg

Nya numret av Parnass 2 2023 tar upp bland annat hur Göteborg befäster poesin med brunnslockspoeter: Lina Ekdahl, Anna Greta Wide, Malte Persson och senast Mariam Naraghi, henne har jag inte hittat än. Göteborg har utnämnts till Unesco city of literature i det internationella nätverket för kreativa städer. Nästa gång du promenerar i Göteborg så titta neråt mot gatan.

Lina Ekdahl..
Malte Persson.

Anna Greta Wide.

5 kommentarer:

Mösstanten sa...

Rolig grej. Det gäller bara att titta neråt. Själv lyckades jag inte med det när jag var på kort besök i Göteborg i april. Men jag hade mycket annat att tänka på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vid Stadsbiblioteket hittar man dem alla.

Znogge sa...

Rolig grej som gör poesin tillgänglig för alla. Det gäller bara att titta rätt och ta sig tiden att stanna upp.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag pratade nyss med ett par ungdomar som tyckte det är kul.

Lena i Wales sa...

Jag upptäcker att jag verkligen borde titta mer neråt i Göteborg nästa gång.