Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 juni 2023

serier - helgfråga

En engelsk gentleman, En trogen kvinna, De sista vännerna av Jane Gardam
Senast trilogin Jag for ner till bror, Vi for upp med mor och Sen for jag hem av Karin Smirnoff.
Min fantastiska väninna av Elena Ferrante som berättar om Lila och Elena som växer upp under efterkrigstiden i ett Neapel där fattigdom och våld starkt präglar både invånarna och staden. Italiensk kvinnohistoria under sex decennier på 1730 sidor, köade länge på biblioteket.

Tydligen inte bara jag som läser om Enid Blyton. Hennes Fem-böcker har fyllt åttio år – Lotta Olsson skrev en lång artikel i Dagens Nyheter. Enid Blyton skrev fram ett motstånd under den kommersiella ytan. Genom George protesterade hon mot dåtidens könsroller och hon lät farbror Quentin försöka rädda miljön redan 1947. Böckerna börjar ofta med några utstötta barn, men läser man inte till slut så kan man tro att Blyton är nästan rasistisk, när det är helt tvärtom och vänder i slutet. Lotta Olsson läser om alla böcker och faller handlöst - precis som jag gjorde för några år sedan, jag samlade på alla hennes böcker när priset fortfarande var rimligt på loppis.


Följer du någon bokserie?

Veckans helgfråga hos: Mia.

15 kommentarer:

femfemman sa...

Femböckerna läste jag en gång. Många av dem. Köpte in ett antal böcker till skolan för ...gissningsvis... dryga tio år sedan. Då var de ganska populära bland eleverna. Men intresset dog ut, så när vi/jag rensade för nya biblioteket ( efter skolans ombyggnad) så blev de utrensade Förpassade till en container, gissar jag.
Den översta serien ska jag testa. De två undre har jag testat. In min tekopp...
God kväll!

Klimakteriehäxan sa...

Vi har många gemensamma serieminnen, även nutida som Smirnoff. Fast jag försöker att inte hamna i nån ny och fasta för en radda på tio titlar till ...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, en styggelse att slänga bra böcker i container, inte alltid man kan lita på sin egen "smak", Blyton har högt andrahandsvärde.

KLimakteriehäxan, jag är inte heller sugen på långa serier.

Mia Eggimann sa...

Jane Gardam låter som ett bra tips.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, tyckte mycket om Jane Gardams trilogi.

Anna i Portugal sa...

Har länge velat läsa Ferrantes serie. Men den finns inte som ebok ... så det lär väl aldrig bli :)

znogge sa...

Jag tycker det är intressant att läsa om långserieböcker för barn och ungdomar. Som vuxen läsare upptäcker man saker och kvaliteter som man inte noterade som barn.
Ferrantes serie tyckte jag inte alls om.

Hanneles bokparadis sa...

Visst blir läsning helt annorlunda i olika åldrar.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Borde kanske läsa om Blyton, det kan vara ett sommarprojekt.

Mrs Calloway sa...

Gardam har jag läst och Smirnoff också. gillade mycket. men jag hade vissa problem med Ferrante. har del fyra kvar

Hanneles bokparadis sa...

Ett härligt sommarprojekt att göra nostalgiresa tillbaka i barndomen 📚

Lena sa...

Fem-böckerna läste jag under tonårstiden. De var riktigt bra. Har flera böcker av Ferrante i bokhyllan men har inte läst dem ännu.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, vissa böcker håller åttio år, Ferrante var en fin läsupplevelse.

Åsa sa...

Bara av dessa läst Fem-böcker som barn.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är lite barnslig fortfarande.