Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 juni 2023

Svindlande höjder - fem en fredag

Svindlande höjder: Kärlek, hat och hämnd, fransk dokumentär från 2022
Dokumentär om författaren Emily Brontë. Av de tre systrarna Brontë var Emily, känd för sin enda roman "Svindlande höjder", kanske den mest gåtfulla. Boken, som gavs ut 1847 av den manliga pseudonymen Ellis Bell, fick kritikerna att häpna. "Svindlande höjder", en mörk berättelse om romans och kärlek, men också våld och hämnd, var banbrytande i den viktorianska litteraturen. Se: HÄR.

1 När var du senast mest balanserad? jämnt, oroar mig inte i förväg.
2 Hur är ditt liv när du känner ro i kroppen? vet ej, bra.
3 Vad får dig att stressa ner? trädgårdsarbete 🌻
4 Vilken del av ditt liv skulle behöva lite mer harmoni? bombnedslag borta.
5 Vad för hobby eller aktivitet ger dig mest avkoppling? böcker 📖

Harmoni Fem en fredag hos: Elisa Matilda.

19 kommentarer:

Mösstanten sa...

En dokumentär som jag vill se.

femfemman sa...

Tack för användbart tips!

Hanneles bokparadis sa...

Fantastiska systrar, alla Brontë skrev men levde inte så länge.

Hannas krypin sa...

Låter som en mycket intressant dokumentär. Tack för tipset.

Mrs Calloway sa...

är du verkligen balanserad jämt? och utan att du har ro i kroppen? böcker och läsning betyder hur mycket som helst! vad vore en utan böcker?

Hanneles bokparadis sa...

oroar mig inte över saker i förväg.

Kerstin sa...

Ja - en bra bok som slukar en helt och hållet är verkligen helt underbart..

Mia Eggimann sa...

Härligt att inte oroa sig i förväg.

Znogge sa...

Det verkar vara en mycket intressant dokumentär. Boken var bra och filmen med.

Anna i Portugal sa...

Inte så förvånande svar på sista frågan :)

Hanneles bokparadis sa...

böcker och trädgård är fin kombination 🙂

wiolettan sa...

Systrarna Bronté har jag läst en del av.
Blev nyfiken på dokumentären
Trevlig fredag.

Paula sa...

Dina svar var förväntade, precis så som jag tolkat att du är som person! allt löser sig...

Hanneles bokparadis sa...

hittills har det löst sig 🧚‍♀️

BP sa...

Tyckte temat var riktigt svårt. Men böcker - det är vi helt överens om:-)

it_is/Anette sa...

Skönt att läsa dina svar - dom var så positiva o enkla. Livet behöver ju faktiskt inte vara så tillkrånglat 😊
Ha en riktigt fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Visst blir det enklare om man är positiv 🙂

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tittat på dokumentären, superintressant, tack! Lånat Svindlande... på biblioteket ;)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bibliotek är toppen!