Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 juni 2023

Laxfiske i Jemen - fem en fredag


Laxfiske i Jemen (Salmon Fishing in the Yemen) Brittisk långfilm från 2011 En romantisk dramakomedi om brittiske fiskeriexperten Alfred som får en förfrågan från den rike shejken Muhammed om att införa laxfiske i Jemen. Alfred accepterar motvilligt och tillsammans med finansrådgivaren Harriet ger han sig av till Jemen för att genomföra det udda projektet. Regi: Lasse Hallström. I rollerna: Ewan McGregor, Emily Blunt, Amr Waked, Kristin Scott Thomas, Tom Mison, Rachael Stirling m.fl. Se: HÄR.

1 Vilka kläder skulle du kunna gå i en hel helg? leggings, tröja.
2 Förutom solkräm, hur skyddar du dig mot solen? skugga, aldrig använt solkräm eller solglasögon.
3 Vad bär du med dig varje dag? buss- och bankkort, mobil.
4 Har du klocka på vänster eller höger arm? räknar stegen i vänster arm
5 Vilken typ av accessoar bär du oftast? vigselring, blir annars uppvaktad av främmande herrar.

Accessoarer Fem en fredag hos. ElisaMatilda.

27 kommentarer:

Mösstanten sa...

Har sett den här filmen tidigare på SVT-play men inte sett den. Äsch hur blev det här nu då? Jag menar noterat att den fanns. Den kan kanske vara trevlig att se. Men lax i Jemen. Är det inte alldeles för varmt där? Fast det kanske är det som är grejen med filmen?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte mycket om filmen.

Mia Eggimann sa...

Förlåt men var har filmen med frågorna att göra? Jag har inte sett den så jag blir konfunderad

Anna i Portugal sa...

Den filmen har jag nog inte sett. Undrar om jag skulle klara av att se en 12 år gammal film.. jag är rätt picky när det kommer till filmkvalitet :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, andra visar sina hundar och sin mat, jag tipsar om bra film.

Anna i Portugal, tipsar bara bra filmer 🙂

Janerik Sundh sa...

Jag gillar solsken, men själv försöker jag alltid hålla mig i skuggan och jag har alltid keps på mig. Trots det så använder jag alltid solskydd med hög faktor, helst 50. Det rådet fick jag också av min hudläkare förra året.

Visst gör han riktiga feelgood-filmer Lasse Hallström. Jag gillade också Laxfiske i Jemen. En annan av hans filmer Chocolat gillar jag också skarpt.

Hanneles bokparadis sa...

Janerik, två bra filmer av Lasse Hallström, han har ofta lite tanke bakom också. Det kan vara klokt att lyssna på sin läkare.

Znogge sa...

Den har jag inte sett men hans filmer brukar vara bra.
Förr hade jag aldrig solglasögon men sedan jag hade hålet på näthinnan använder jag det ofta. Har blivit mer ljuskänslig och tycker det är väldigt skönt för ögonen.

Susie på Stjärnarve... sa...

Såg att filmen gick på TV men missade den av någon anledning. Gillar Ewan McGregor...
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

filmen kan ses i datorn svtPlay två veckor till.

Ingrid sa...

Den filmen har jag sett och den är riktigt bra.
Trevlig helg!
/Ingrid

Susie på Stjärnarve... sa...

Vi har inte datorn kopplad till TVn - vi bor på landet med egen parabol - och jag gillar inte att se film på datorn...
KRAM

Mrs Calloway sa...

ögonen behöver också solskydd. använder sällan solkräm. håller mig hellre i skuggan. med solhatt ibland. ringar har jag slutat använda eftersom jag tar av dem när jag tvättar händerna och så glömmer jag dem lite överallt.

Hanneles bokparadis sa...

har inte ont av sol, kanske vanliga glasögon skyddar lite

Susjos sa...

Oj, den filmen har jag helt missat, gillar ju Lasse Hallströms filmer, ser ut att den finns på svtplay, tack för tipset!

Violen sa...

Skönt att kunna främmande herrar på avstånd genom att låta vigselringen vara synbar! Men det finns väl en och annan som chansar ändå!
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

inte så att herrar överhopar mig, men hänt några gånger: ”du har ju ingen ring”

Paula sa...

Tack för filmtips, ser att den försvinner om ett par veckor, hoppas hinna titta, det är inte så mycket annat nu på tv-fronten.
Jasså du blir uppvaktad, det ska du vara stolt över, inte alla som blir!
För mig räcker stegräknaren i mobilen, den funkar även i väskan. Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, visst är uppvaktning trevligt, men vill ändå inte fika med främmande herrar, tack detsamma.

Geddfish ♥ sa...

Verkar vara en bra film. Bara det att jag har kort tålamod att sitta så länge och titta.
Jag har mina ringar på mig för det mesta, inklusive vigselringen, då jag är änka, men behöver inte ha den, jag vet. Dock är det ingen som uppvaktar mig! Var stolt att du fångar intresse!
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ ibland sparar jag halva filmen till nästa dag.

BP sa...

Hahaha! Bra med självförtroende där. Tänker på ditt svar på sista frågan;-)
Använder heller inte solkräm, åtminstone inte i Sverige. I Sydeuropa är det en annan femma, för där står solen "rakt upp" och man bränner sig. Bär glasögon, men har bara clip-ons som skydd mot solen.

Hanneles bokparadis sa...

BP, har aldrig varit på solresa, bara trädgårdsresor i England 🇬🇧

Kerstin sa...

Har inte sett fimen men filmtips är alltid roligt att få.

Klimakteriehäxan sa...

Såg laxfilmen, rätt trevlig faktiskt. Solkräm är besvärligt men jag har blivit övertygad om att den behövs om man ska ut i ljuset.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Busskort är sådant man vill ha med sig

Hanneles bokparadis sa...

man hinner ju inte planera allt, bara ta en spontan busstur ibland