Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juni 2023

schack - tisdagstrio

Tornet (The Tower. 1928) av W B Yeats. Lyrikvännen 1/2016 har en intressant artikel med översättaren Thomas Sjösvärd som översatt Tornet (The Tower), inte det lättaste. Yeats utgångspunkt är jamben, en obetonad stavelse följd av en betonad. Som läsare kanske man inte förväntar sig ett rim på slutet. Skillnad för engelskan och svenskan. Sjösvärd gör först en prosaskiss och sedan en grovöversättning, högläsning och justering igen.
Faraway (1932) av J. B. Priestley berättar om två gentlemän som spelar schack och åker på äventyr till Stilla havet.

The queen's gambit
av Walter Tevis berättar om Beth Harmon i mitten av 1950-talet tvingas flytta till ett barnhem i Kentucky och upptäcker hon snabbt två sätt att undfly sin omgivning: Att spela schack. Det blir snart uppenbart att Beth är ett underbarn med en exceptionell talang. Om hon lyckas klättra i schackvärlden kan hon få en chans att skapa sig ett nytt liv. Samtidigt tvingas hon hela tiden kämpa både med missbruk och mot en mansdominerad verklighet. Boken The Queen's Gambit har jag inte läst men sett serien  på Netflix.



Schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv.) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Här fick man veta nytt! Priestley har jag aldrig hört talas om tidigare. Intressant. Jag har också ett torn i min trio, men ett annat.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, W B Yeats är en favorit, J. B. Priestley är en brittisk författare, översatt ganska mycket, The queen's gambit sevärd serie.

Anna i Portugal sa...

Har sett The queens gambit också. Absolut sevärd!

Znogge sa...

Jag har både sett filmen "The queen's gambit" och läst boken. Båda mycket bra var och en på sitt vis.

Robert W sa...

Nu skickar din blogg mig vidare till en reklamsida igen :(

Sara Pepparkaka sa...

Jag har, som du, bara sett tv-serien Th queen's gambit.

Maria sa...

The queens gambit vill jag läsa. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

The queen's gambit är riktigt sevärd serie.

Klimakteriehäxan sa...

Vi har The Queens G gemensamt - som tv-serie ...

Mrs Calloway sa...

har alltid velat kunna spela schack. Yeats och Priestley känner jag till men för andra titlar

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, du kan börja spela schack med barnbarn

Mia Eggimann sa...

Schack är ett intressant spel. Dina böcker känner jag inte till

Lena sa...

Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon ur din trio. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

äldre böcker och irländsk lyrik står inte på allas läslista.

Ylva sa...

Poesi på rim måste vara bland det svåraste att översätta!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, översättare får vara duktiga och tänka på annat sätt.

Monika sa...

The queen's gambit har jag ju hört talas om, men jag har varken läst eller sett.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, riktigt bra serie i netflix.

Ugglanoboken sa...

Har precis som många andra sett serien Queen's Gambit, och tyckte den varf överraskande bra!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, man ville se mer och mer, männnens värld.