Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 juni 2023

Woolf som sommarläsning - tisdagstrio

Funderar på att läsa mer av Virginia Woolf, tonåringen har blivit intresserad. Och så kommer en tysk teatergrupp från Berlin hit i höst och spelar Orlando (textad på engelska på teatern). Woolf var väldigt produktiv; noveller, essäer, och hennes böcker blir bara bättre vid omläsning.

Dagböcker är också intressant läsning.

Ser fram emot att läsa i sommar - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Orlando läste jag för några år sedan med stort nöje.

femfemman sa...

Lång kö till sista delen av "De sju systrarna". Förhoppningsvis ska jag få den innan sommaren är slut.

Hanneles bokparadis sa...

Populära böcker kan man få köa länge, man kan även ladda ner biblioteksböcker.

Fialia sa...

Jag har läst en bok av denna författare, borde ge henne minst en chans till.

Ugglanoboken sa...

Orlando gillar jag! Men jag har en del annat kvar som jag ännu inte läst av Woolf, så det skulle jag också vilja göra. Eller läsa om något kanske. Kul med teater!

C.R.M. Nilsson sa...

Orlando är nog den av Woolfs böcker jag har blivit minst förtjust i, men jag gillar hennes författarskap. Jag har The Waves och någon bok jag köpte på bokrean li år med noveller och essäer olästa hemma, så kanske skulle läsa dem också i sommar.

Mia Eggimann sa...

Jag har nog inte läst Wolf.

Hanneles bokparadis sa...

ska man ägna sig åt Virginia Woolfs författarskap finns det mycket att upptäcka.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst för lite Woolf.

Znogge sa...

Själv satsar jag på att läsa mina tre nya böcker när vi är iväg. Sedan krävs det besök på bibblan inom det snaraste!

Maria sa...

Virignia Woolf kan jag aldrig få nog av. Tack för tips!

Mrs Calloway sa...

förstår mig inte på Orlando. varken boken eller filmen. lite dagböcker har jag läst

Monika sa...

Virginia Woolf läste vi i gymnasiet, men det är mitt enda möte med henne.

Cinnamon sa...

Orlando läst jag nog på högstadiet. Mrs Dalloway har jag också läst.

Hanneles bokparadis sa...

smaken ändras och utvecklas på äldre dagar.

Lena sa...

Har inte läst något av Woolf.

Amanda Kanterfors sa...

Intressanta tips du kommer med. Detta är helt nya böcker för mig och aldrig ens hört om innan. Hoppas du hinner läsa någon

Hanneles bokparadis sa...

helt okänd tror jag inte Virginia Woolf är